Broadwayklassiker gästspelar på Östgötateatern

Välkommen till pressträff om Lorraine Hansberrys Broadwayklassiker En druva i solen på Stora teatern i Norrköping (Café Gycklaren) onsdagen den 24 februari kl. 10.00. På plats finns regissören Josette Bushell-Mingo samt Lena Lundman från Riksteaterföreningen KariN.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern, 2 mars 2016 kl. 19.00 (med introduktion av översättaren Lisbeth Grönlund i Zackes salong kl. 18.00)
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 011-21 85 21, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
En Broadwayklassiker om stora drömmar och brustna förhoppningar. Familjen Younger bor i Chicagos beryktade slumområde, Southside. Medborgarrättskampen har nyss inletts och drömmen om respekt och ett anständigt liv har vaknat.

Tre generationer lever under ett tak i en misär där det saknas pengar och framtidstro. När försäkringen efter mamma Lenas avlidna make betalas ut, kan drömmar plötsligt bli verklighet. Familjemedlemmarnas drömmar ser dock olika ut och i det stark rasistiska 50-talet finns det krafter som vill hålla dem kvar i ghettot.

Lorraine Hansberry var 28 år gammal när hon skrev A Raisin in the Sun. Hon blev den yngsta dramatikern och den första afroamerikanen att få kritikerpriset när pjäsen gick upp på Broadway 1959. Riksteaterns uppsättning är den första i Sverige.

Gästspelet på Östgötateatern arrangeras av Riksteaterföreningen KariN, med stöd av Norrköpings kommun.

Skriven av Lorraine Hansberry
Översättning Lisbeth Grönlund
Regi Josette Bushell-Mingo
Scenografi och kostym Lotta Nilsson
Ljusdesign Peter Stockhaus
Ljuddesign Kamyar Gorjifar
Maskdesign Eva Rizell
Dramaturg Eva-Maria Dahlin

Skådespelare:
Kayode Shekoni
David Lenneman
Ellen Nyman
Adam Högblom
Solí Myhrman
John-Alexander Pettersson
Måns Clausen
Carl Jacobson

OM INTRODUKTIONEN
Innan föreställningen på Stora teatern hålls en kort föreläsning/introduktion av översättaren Lisbeth Grönlund i Zackes salong. Lisbeth Grönlund fick en unik insyn i både Lorraine Hansberrys livsverk och medborgarrättsrörelsen genom sina kontakter med Hansberrys ex-make Robert Nemiroff. Efter mer än 40 års forskning är Lisbeth Grönlund i dag en auktoritet när det gäller afroamerikansk historia och framför allt Hansberry.

Östgötateatern – Alla östgötars teater!

Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i Norrköping och Linköping. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler.

Östgötateatern iscensätter årligen ett femtiotal produktioner med 700-1000 föreställningar som spelas för en publik på drygt 100.000 personer. Många av produktionerna ingår i teaterns turnéverksamhet.

Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, vars uppdrag är barn- och ungdomsteater. ung scen/öst har två fasta scener, en egen i Linköping och en på Kulturkammaren i Norrköping.