Broadwaysuccén Dimensioner till Linköping

Den 27-29 oktober spelas den prisbelönta och gripande kärleksskildringen Dimensioner på Stora teatern i Linköping. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören Carl Johan Karlson och skådespelarna Krister Kern och Marie Robertson.

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 27 – 29 oktober 2017
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Från ett första möte på en maskerad får vi följa hur en kärleksrelation mellan biodlaren Roland och kvantfysikern Marianne utvecklas genom några av de oändliga riktningar en relation kan ta vid varje givet ögonblick.

Dimensioner är en både rolig och gripande kärlekshistoria som utmanar vår uppfattning om tid och rum, men också vad som skiljer val och öde åt. Genom att använda kvantfysiska idéer formar dramatikern en sällsynt kärlekshistoria där ordval leder till astronomiskt olika konsekvenser och som i förlängningen försöker skapa lite klarhet i livets stora mysterium.

Pjäsen skrevs 2012 av det 29-åriga brittiska stjärnskottet Nick Payne och erhöll också The Evening Standards prestigefulla teaterpris som årets bästa pjäs.

Dimensioner, i original Constellations, har gjort succé på Broadway med Jake Gyllenhaal och Ruth Wilson i rollerna. När pjäsen nu sätts upp i Sverige är det i regi Carl Johan Karlson. Föreställningen produceras av Riksteatern i samarbete med Östgötateatern.

Skriven av Nick Payne
Översättning Kerstin Gustafsson
Regi Carl Johan Karlson
Scenografi Per A Jonsson
Kostymdesign Jasmina Asplund Blanco
Ljusdesign Susanna Hedin
Ljuddesign Christoffer Karlsson
Mask Anna Olofsson

Medverkande: Marie Robertson och Krister Kern

OM CARL JOHAN KARLSON
Dimensioner är Carl Johan Karlsons fjärde uppsättning på Riksteatern i rollen som husregissör, där han tidigare regisserat Katt på hett plåttak, Skimrande vattnet och Bra människor. Den sistnämnda var även den en samproduktion med Östgötateatern. Carl Johan Karlson har tidigare bl.a. varit verksam vid ung scen/öst, som regissör för föreställningen Blomma blad en miljard.

OM KRISTER KERN
Krister Kern är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg, Han har bl.a. arbetat vid Borås Stadsteater och synts i tv- och filmproduktioner som Kommissarie Winter, 183 dagar, Hagamannen, Hinsehäxan, Ettor och nollor och den norska långfilmen Kongens nei. På Östgötateatern har Krister bl.a. gjort titelrollen i kritikerrosade Hamlet, spelat Albert i Frankenstein och Peter Pan Wendy & Peter Pan samt medverkat i ung scen/öst-produktionerna Rose rose rose och Baba Yaga.

OM MARIE ROBERTSON
Marie Robertson har studerat vid Teaterhögskolan i Göteborg och vid Calle Flygare Teaterskola. Hon är känd från filmer och tv-serier som Rederiet, Äkta människor, Rallybrudar och Cockpit, men har också medverkat flitigt i teateruppsättningar på bland annat Stockholms Stadsteater, Dramaten och Riksteatern. Bland rollerna finns till exempel Ofelia i Hamlet, Anja i Körsbärsträdgården, Prins York i Richard III och Marianne i Tartuffe.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.