Carlsohn och Ingå ger Skivor till kaffet

Musikalartisten Richard Carlsohn och pianisten Fredrik Ingå stämmer än en gång träff med Norrköpingssonen, violinisten, textförfattaren och musikalöversättaren Gösta Rybrant. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller intervjuer i samband med Skivor till kaffet.

Från Sång om syrsor och Minns i november till musikaler som My Fair Lady, Oliver och West Side Story. Totalt blev det över 350 sånger som fick sin svenska språkdräkt av Gösta Rybrant. Skivor till kaffet är ett porträtt i ord och ton av en av de största svenska textförfattarna.

Utöver som soppteater har föreställningen även spelats på turné på äldreboenden, träffpunkter och dagcenter i länet, som en del i Region Östergötlands satsning på Kultur för äldre. I samma projekt ingår också Kristers Melodikryss från Östgötateatern, ett levande melodikryss som skådespelaren Krister Kern och Fredrik Ingå just nu är ute och turnerar med.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 3 maj kl. 12.00 (SLUTSÅLD)
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 4 maj kl. 12.00 (SLUTSÅLD)
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM RICHARD CARLSOHN
Richard gjorde sin musikaldebut i Ulla Sallerts uppsättning av Spela spelet och slog igenom 1987 med rollen som Lilleman i Stoppa världen, jag vill stiga av. Två år senare fick han sitt genombrott för den breda publiken när han spelade konferencieren i succén Cabaret på Oscarsteatern.

Richard har därefter gjort en mängd roller, både i Sverige och utomlands, i exempelvis Cats, La Cage aux Folles, Madame Butterfly, The Phantom of the Opera, Les Misérables och Jesus Christ Superstar. Han har fått teaterpriset Guldmasken vid flera tillfällen, bl.a. för bästa manliga musikalartist (2000) för sin insats i Kungen och jag. Richard ger även konserter, där han fritt botaniserar i sitt stora musikaliska skafferi.

Richard kom till Östgötateatern 2002. Här har vi bl.a. kunnat se honom i rollen som Röda Nejlikan i publiksuccén med samma namn, konstapel Brophy i Arsenik och gamla spetsar, konferencier i Cabaret, Basilio i Figaros bröllop, Kapten Trapp i Sound of Music och Albin/Zaza i La Cage aux Folles. Just nu är Richard aktuell i Hjalmar Bergmans Farmor och vår herre.

OM FREDRIK INGÅ
Fredriks första uppdrag som musikalkapellmästare var på Arbisteatern i Norrköping 1995 med Andrew Lloyd-Webbers musikal Joseph And the Amazing Technicolor Dreamcoat. Han har sedan dess varit musikalisk ledare för en lång rad musikal-, operett- och showföreställningar, däribland Trollkarlen från Oz, Evita, Children of Eden och Jesus Christ Superstar.

Fredrik har medverkat i samtliga musikaler på Östgötateatern sedan 1999, såväl som en rad soppteaterföreställningar. Han är också en av regionens mest anlitade ackompanjatörer.

OM GÖSTA RYBRANT
Gösta Rybrant (1904–1967) var en svensk violinist, journalist och författare. År 1929 gav han en egen violinkonsert i Konserthuset i Stockholm och 1930–1933 var han konsertmästare i Svensk Filmindustris orkester. Han övergick sedan till verksamhet som kåsör (med signaturen Flips) och musikrecensent i Aftonbladet. Rybrant var även revy- och sångtextförfattare och blev känd som översättare av musikaler som My Fair Lady (1959) och West Side Story (1964). Han skrev också lättsamma kriminalromaner och radiopjäser.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler och nycirkus. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.