Peter Jansson i En julsaga

Charles Dickens klassiker – En julsaga för hela familjen

Julen börjar tidigt på Östgötateatern som ger premiär för Charles Dickens klassiska verk En julsaga på Stora teatern i Linköping i oktober. Sagan om snåljåpen Ebenezer Scrooge skrevs för 180 år sedan men berättelsens budskap om solidaritet är fortfarande aktuellt. Med klassisk, målad teaterdekor och stora krinoliner från den viktorianska epoken tas vi tillbaka till ett polariserat London på 1800-talet.

Det är dagen före julafton. På Londons gator förbereder man sig inför årets höjdpunkt – julen – och barnens ögon tindrar av förväntan. Men den vresiga och giriga Scrooge har inget till övers för julen, utan bryr sig bara om pengar och sig själv.

Scrooge bor ensam i ett stort dystert hus, som en gång ägts av hans nu döde kompanjon Jacob Marley. Natten före julafton får Scrooge besök av Marleys vålnad, som vill varna honom för att gå samma hemska öde till mötes som han själv. Under natten besöks Scrooge av tre andar, som målar upp Scrooges tillvaro i dystra färger. Nu har han natten på sig att göra upp med sitt förflutna och förändra framtiden för sig själv och människorna han mött på sin väg genom livet.

En julsaga en magisk och hjärtevärmande berättelse om ensamhet, gemenskap och kärlek. Och i klassisk Charles Dickens-anda riktas strålkastljuset mot samhällets orättvisor och människans förmåga att förändra sig för att göra gott.

SPELPERIOD LINKÖPING
7 oktober–29 oktober 2023

SPELPERIOD NORRKÖPING
25 november–29 december 2023

Medverkande
Peter Jansson, Tobias Almborg, Pascalle Arias, Hanna Dawait, Caroline Harrysson, Stina von Sydow, Patrik Voight, Joel Ödemann, Andreas Garrido.

Konstnärligt team
Av: Charles Dickens
Regi & dramatisering: Johan Huldt
Scenografi & kostym: Magnus Möllerstedt