Fassbinder på Östgötateatern hösten 2006

Östgötateatern sätter i höst upp Rainer Werner Fassbinders drama Petra von Kants bittra tårar. Huvudrollen spelas av Petra Nielsen. Hösten 2005 spelade Petra Nielsen rollen som Adelaide i Gys&Dolls på Östgötateatern, en föreställning som gick för utsålda hus. Tycke uppstod mellan Östgötateatern och Petra, teaterchef Johan Celander erbjöd huvudrollen i Fassbinders pjäs och Petra tackade ja. Petra Nielsen är utbildad dansare vid Balettakademien och har under åren medverkat i teater- och musikalproduktioner både i Sverige och utomlands. Hon har under åren tilldelats tre guldmasker för bästa kvinnliga huvudroll i musikalerna Grease, A Chorus Line samt Chicago. Rollen som Roxie Hart i Chicago spelade hon också i London och på Broadway i New York. Petra har tidigare medverkat i bl a filmerna Polismördaren samt Pillertrillaren och under 2006 har hon spelat i filmen Frostbiten i regi av Anders Banke. Hon har också medverkat i ett antal TV-produktioner, t ex spelade hon titelrollen i serien Anna Holt –Polis i slutet av 90-talet och hon har medverkade i serien Kvinnor emellan i regi av Fredrik T Olsson. Hösten 2004 spelade Petra i musikteatern En vacker dag, som sattes upp i Kramfors i regi av Peter Snickars. År 2004 deltog Petra också i den svenska Melodifestivalen. Våren 2005 spelade hon i komedin Omaka par på Maximteatern i Stockholm. Övriga roller spelas av Marika Strand, Kyri Sjöman, Ann-Sofie Andersson samt Stina von Sydow, samtliga från Östgötateaterns ensemble. Petra von Kants bittra tårar kommer att ha premiär i slutet av oktober på Östgötateaterns stora scen i Linköping och spelperioden avslutas i Norrköping i början av januari 2007. Regissör för föreställningen är Stina Ancker, kontrakterad på Östgötateatern för 2 år framåt. Stina, som har en lång och succémättad meritlista med såväl dramatiska produktioner, komedier, barn-och familjeföreställningar som operaproduktioner, har tidigare arbetat på östgötascenen med komedin The Lying Kind. Förutom Petra von Kants bittra tårar kommer hon under nästa spelår att regissera Shakespeares Trettondagsafton på Östgötateatern. Scenograf är Carolina Wolff, som bland annat arbetat med operan Äkta kärlek sökes på Läckö Slott och Ödets lotter – två barockoperor påVadstenaakademien. Östgötateatern - Presskontakt Inger Sjöstrand 011-218512, 0708-21 85 80 inger.sjostrand@ostgotateatern.se