Jord till Linköping efter uppskattad turné

Det är få teaterföreställningar som utspelas på landsbygden. Jord – det berörande relationsdramat om fadern, sonen och jorden vi ärvde – är ett undantag. Efter att ha turnerat runt om i Östergötland kommer nu föreställningen till Linköping. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med de tre skådespelarna i ensemblen.

SPELPERIOD: Linköping, Elsa Brändströms gata 3B (ung scen/öst) 23-27 maj. I höst även på nationell turné med Riksteatern.
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Ett varmt och berörande drama om förväntningar, sårade känslor och ett livsverk som fallit i träda.

Den gamle lantbrukaren Mikael är vilse i tillvaron och har blivit dement. Hans son Jon har varit borta under många år på grund av sin kantstötta relation till pappan. När pjäsen börjar möts de igen. Pappan är knotig och vresig, precis som Jon minns honom, ändå knyter det sig i magen när han ser hur skröplig han blivit.

Sara, som har lärt känna Mikael på det lokala kaféet, dyker upp på gården. Hon involveras i uppgörelsen mellan far och son, och vi får följa den känslomässiga kampen kring gården, framtiden, faderns åldrande och sonens mångåriga frånvaro.

Jord är en samproduktion mellan Riksteatern och Östgötateatern.

Författare Bruce Gooch
Översättning Kerstin Gustafsson
Förlag Nordiska Teaterförlaget upa
Regi Karin Enberg
Scenografi och kostym Lotta Nilsson
Mask och peruk John Hanna
Ljusdesign Pär Krantz
Regiassistent och sufflös Agnes Matsdotter

Medverkande:
Peter Jansson
Therése Lindberg
Peter Sundberg

OM PETER JANSSON
Peter Jansson studerade vid Teaterhögskolan i Luleå 2007-2010. Därefter arbetade han på Örebro Länsteater i fem års tid. Bland produktionerna kan nämnas Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och Ingvar, båda i regi av Sara Giese, samt Amadeus som regisserades av Alexander Öberg. På tv har du kunnat se Peter i TV4:s Kontoret, där han spelade Kenneth i två säsonger. Han har även gjort novellinläsningar för Sveriges Radio. På Östgötateatern har Peter medverkat i 1984, Ensam och Mycket väsen för ingenting.

OM THERÈSE LINDBERG
Therése Lindberg är uppvuxen i Finspång och utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö. Hon har jobbat på flera länsteatrar och i fria grupper, men är sedan 2008 anställd vid Norrbottensteatern. Där har hon bland annat spelat Nina i Måsen, Cissi i Gråt inga tårar, Kristina i I sista minuten och Polly i Tolvskillingsoperan. Therése har även regisserat egna produktioner och synts i tv-serien Hem till byn och i filmerna Bröderna Karlsson och Eskil och Trinidad. Hon har också arbetat med radioteater och gjort speakerröster.

OM PETER SUNDBERG
Peter Sundberg är utbildad vid Statens Scenskola i Stockholm. Han har bland annat varit verksam på Fria Teatern, Uppsala Stadsteater, Fria Proteatern, Unga Riks och Oscarsteatern. Peter har också arbetat med Romateaterns Shakespeareproduktioner under flera år. Peter kom till Östgötateatern 1986 och här har vi bland annat kunnat se honom i Gökboet, Figaros bröllop, Gyllene Draken och Ensam. Peter drev tillsammans med regissören och dramatikern Ylva Julén det dokumentära teaterprojekt som 2015/2016 resulterade i föreställningen Bröllopsresan.

OM RIKSTEATERN
Riksteatern består av 40 000 medlemmar i över 230 riksteaterföreningar som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern startades 1933 och är både en högst levande folkrörelse och Sveriges största producerande turnéteater. I varje län finns en regional Riksteaterförening som fungerar som ett viktigt samverkansorgan för de lokala teaterföreningarna. Riksteaterföreningarna arrangerar många olika typer av scenkonst på sina orter, både Riksteaterns egna turnéer och föreställningar från andra teater-, musik- och dansproducenter.

OM ÖSTGÖTATEATERN
Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Repertoaren består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Teatern är också känd för sina musikaler och nycirkus. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.