Linköpingspremiär för komisk kultmusikal

Förbered dig på en rolig och storslagen smällkaramell från yttre rymden – nu kommer Rocky Horror Show till Linköping! Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören Nils Poletti och personer ur ensemblen och produktionsteamet.

”En fantastisk uppsättning” – P1 Kultur

”Musikal med extra allt” – Norrköpings Tidningar

”Fruktansvärt roligt” – Folkbladet

”Förför och berör” – Kultursidan.nu

”Musikerna får det gamla teaterhuset att vibrera med både rock’n’roll och spejsade synthljud” – Dagens Nyheter

”Östgötateatern låter musikaltraditionen leva vidare och utvecklas in i en ny tid” – Svenska Dagbladet

SPELPERIOD: Linköping, Stora teatern, 29 mars – 12 maj 2019.
PROGRAMKVÄLLAR: Frank and further: övre foajén, 17 april kl. 17.30. Fri entré. Maximalistisk estetik: övre foajén, 8 maj kl. 17.30.
EFTERFESTER: Franks After Party: övre foajén, 5, 26 april, 10 maj kl. 22.00.
PRESSBILDER: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

OM FÖRESTÄLLNINGEN
En komisk och bisarr skräckmusikal inspirerad av kultförklarade skräckfilmer som Dracula och Frankenstein. Rocky Horror Show är en musikal i glamrockens och science fiction-genrens anda.

Ett ungt nyförlovat par får punktering på bilen och söker hjälp i närmsta hus. Intet ont anande knackar de på hos den ökände och hemlighetsfulla professorn, tillika transvestiten, Frank n Furter. När porten öppnas dras de båda regnblöta oskulderna in i det senaste av Franks megalomaniska experiment. Det blir en natt de sent kommer att glömma!

Förbered dig på ett dekadent sjöslag i vår storslagna, dalahästfrustande och svettiga version av kultklassikern Rocky Horror Show!

Sedan urpremiären på Royal Court Theatre 1973 har Rocky Horror Show blivit en publikfavorit bland rock'n'roll-musikalerna och uppförts över hela världen. Musikalen filmatiserades 1975 och visas fortfarande på biografer runt om i världen. Nu är det första gången musikalen ges på Östgötateatern!

För koncept och utformning står den framgångsrika och prisbelönade produktionsgruppen Ramaj, som har gjort en rad kritikerhyllade uppsättningar på bland annat Turteatern och Dramaten. De stod även bakom föreställningen Baba Yaga på ung scen/öst.

Manus Richard O´Brien

Johan Mörk: Elbas och syntbas
Julia Schabbauer: Trumset och trumpad

OM NILS POLETTI
Nils Poletti är dramatiker, regissör och skådespelare. Den 1 augusti 2018 tillträdde han som ny teaterchef på Östgötateatern.

Nils har under tio års tid varit konstnärlig ledare på Turteatern i Stockholm. Innan dess var han med och grundade Unga Tur (2004), där han också var konstnärlig ledare de första fyra åren.

Nils är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har regisserat uppsättningar på bland annat Dramaten och Malmö Opera. Nils har också jobbat på ung scen/öst, där han regisserade pjäsen Baba Yaga (2016/2017), som han skrivit tillsammans med Manda Stenström.

Nils har tilldelats ett flertal priser, bland annat Svenska Dagbladets Thaliapriset (2016), Expressens teaterpris En bit av Georgs hatt (2012) och Stockholms stads hederspris (2010).

OM FRANKS AFTER PARTY
Klä ut dig i din galnaste Rocky Horror Show-outfit och fortsätt musikalkalaset i teatercaféet efter föreställningen. Vi bjuder på musikaliska överraskningar och mingel med skådespelare och orkestern.Konferencier är basisten Johan Mörk.

Avsluta din teaterkväll på allra bästa sätt och träffa andra festsugna Rocky-fantaster. Kanske slår ni följe och dansar vidare ut i natten?