Möt Sveriges kvinnliga monarker i Drottningsylt

Varenda svensk stad har en staty, ett porträtt eller torg döpt efter våra manliga regenter. Men vad höll då alla drottningar på med hela historien? I soppteaterföreställningen Drottningsylt ges alla Sveriges kvinnliga monarker på ett bräde.

Josefin Johansson och Robert Noack presenterar samtliga svenska drottningar från Sigrid Storråda till Silvia. Där emellan träffar vi Karin Månsdotter, Kristina och såklart de fyra Eleonorerna (Maria, Hedvig, Ulrika och Ulrika igen) - via sketcher, sång och dans.

Välkommen att boka recensionsbiljett till denna ibland roliga, ibland sorgliga och alltid intressanta föreställning. Det går även bra att boka telefonintervju med norrköpingsfödde Robert Noack.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 22 mars kl. 12. 00 (SLUTSÅLD)
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 23 mars kl. 12. 00 (SLUTSÅLD)
PRESSBILD: Bild finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
FÖR MER INFORMATION, INTERVJUER & RECENSIONSBILJETTER:

OM JOSEFIN JOHANSSON
Josefin "Josefinito" Johansson är komiker, artist och journalist som skrivit och agerat för radio, tv och scen sedan 2006. Hon vann årets upplaga av På spåret, tillsammans med Johar Bendjelloul, och är programledare för Smartare än en femteklassare. Tidigare har hon bland annat synts i Allsång på Skansen, Så ska det låta, Doobidoo och Kändisbarnvakten. Josefin turnerar även flitigt som ståuppkomiker och mottog priset Årets kvinnliga komiker vid Svenska Standupgalan i år.

OM ROBERT NOACK
Robert Noack, född i Norrköping och utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö, är skådespelare och sångare som nyligen avslutat fyra år som Karl-Oskar i Björn & Bennys nyuppsättning av Kristina från Duvemåla. Robert har även medverkat i Billy Elliott på Stockholms Stadsteater, Tills döden skiljer oss åt på Västmanlands teater, Den lilla sjöjungfrun på Dramaten och Strindberg och rädslorna (tillsammans med Josefin Johansson) samt varit verksam i frigruppen Ung utan pung.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler och nycirkus. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.