Ann-Sofie Andersson Kern

Monolog om sorg på X-scenen i Norrköping

Löpning som sorgbearbetning. Det är något som den danska journalisten Anders Legarth Schmidt och regissören Niki Gunke Stangertz har gemensamt. Lördag den 29 april har Jag springer nypremiär på X-scenen på Teatervinden i Norrköping. Monologen framförs av Ann-Sofie Andersson Kern på ett löpband.

Välkommen att boka intervjuer och/eller recensionsbiljetter.

Jag springer är skriven av Line Mørkeby och översatt av Daniel Rylander. Den kraftfulla monologen bygger på den blogg som Anders Legarth Schmidt började skriva när hans dotter insjuknade i leukemi. Det är en rasande text om hur man återfår meningen med livet efter att ha förlorat det viktigaste.

Regissören Niki Gunke Stangertz började själv att springa för att kunna stå ut med sorgen efter att hennes pappa gått bort i cancer.

– Jag hoppas att föreställningen öppnar upp för ett samtal om vad sorg är och hur vi kan dela den tillsammans, säger regissören Niki Gunke Stangertz.

Lördag den 6 maj hålls ett publiksamtal efter föreställningen med Lena Kulmala, certifierad vid Svenska Institutet för sorgbearbetning och medlem i Barncancerfonden Östra. (Cirka 40 min)

SPELPERIOD
29 april–14 maj 2023 på Teatervinden (X-scenen) på Stora teatern i Norrköping

Läs mer om Jag springer här >>