Musik och poesi till soppan

Följ med Marika Lagercrantz och Elise Einarsdotter på en fantasieggande och rolig föreställning genom skiftande musikaliska och poetiska landskap. Välkommen att boka förhandsintervjuer och/eller recensionsbiljett.

I En kort resa tur och retur är skådespelaren och regissören Marika Lagercrantz vår reseguide. Hon eskorterar med skön poesi och roliga texter, medan pianisten och kompositören Elise Einarsdotter genom musiken hintar om vårt mål. Väl framme ligger sånger på lut.

SPELDATUM: Linköping, Stora teatern (övre foajén) 28 april och 5 maj 2017 kl. 12.00 (slutsålda)
Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 4 maj 2017 kl. 12.00 (slutsåld)
PRESSBILDER: Porträttbilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM MARIKA LAGERCRANTZ
Marika Lagercrantz är ett välkänt namn på den svenska teaterscenen, såväl som inom film- och tv. 1977 var Marika med och startade den fria teatergruppen Jordcirkus, med vilken hon under drygt tio år spelade, dramatiserade och regisserade uppsättningar som turnerade i Sverige, Europa och USA. Hon har bl.a. varit verksam vid Stockholms stadsteater, Riksteatern och Dramaten samt medverkat i ett 80-tal film- och tv-produktioner, däribland Drömmen om Rita (1993), Lust och fägring stor (1995), Emma åklagare (1997) och Män som hatar kvinnor (2009). Åren 2011-2014 var Marika kulturråd på den svenska ambassaden i Berlin och sedan 2015 är hon ordförande för KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd). 2015 arbetade Marika som assisterande regissör för Östgötateaterns föreställning Kungens rosor inför nypremiären i Linköping och hösten 2016 återvände hon för att arbeta med publiksamtal i serien Publikens val. Framöver kommer hon att ta plats i Östgötateaterns ensemble samt arbeta som regissör.

OM ELISE EINARSDOTTER
Elise Einarsdotter är pianist och kompositör, utbildad vid bl.a. Berklee College of Music i Boston och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 1984 bildade hon EEE, Elise Einarsdotter Ensemble, med vilken hon turnerat i stora delar av välden. Elise tonsätter även lyrik och skriver musik för ensembler, kör och orkester. Hon har samarbetat med bl.a. Rigmor Gustafsson, Lena Willemark, Stockholmskvartetten, Astrid Assefa och oftast även med basisten Olle Steinholtz. Hon har även varit verksam som jazzpedagog och som programledare för Elise salong i Sveriges Radio P2. Elise har tilldelats LO:s kulturpris, Stockholms stads hederpris och Jan Johansson-stipendiet.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.