Norrköpingsfestival med kvinnor i fokus

Förbered dig på cirkus, performance och aktiviteter runt om i Norrköping! Cirkus Cirkör och Östgötateatern samlar lokala aktörer, grupper och privatpersoner för att lyfta kvinnliga förebilder och skapa ringar på vattnet runt föreställningen Epifónima.

Den 7 september är det världspremiär för Cirkus Cirkörs Epifónima på Östgötateatern i Norrköping. Föreställningen är inspirerad av nutida såväl som historiska kvinnokämpar. Genom att skapa en folkrörelse vill Cirkus Cirkör och Östgötateatern inspirera och hylla kvinnor och organisationer som jobbar för jämställdhet. I samband med föreställningarna samarbetar vi med lokala grupper och eldsjälar som arbetar för en mer jämlik värld. Räkna med happenings på stan, guidade vandringar, konst och musik, spännande workshops/föreläsningar, uppvisningar och roliga prova på-aktiviteter.

Under festivalperioden har Cirkus Cirkör två av sina artister i residens i Norrköping. De arbetar med projektet Cirqueen, vilket manifesteras med en parad genom city den 1 september. Paraden startar vid Stadsbiblioteket kl. 13.00 och går nerför Drottninggatan till Stora teatern, för att avslutas med en minifestival på Teatertorget kl. 14.00-17.00.

Läs mer och se programmet, som uppdateras löpande, på www.ostgotateatern.se/kvinnornas.

KVINNORNAS FESTIVAL: 30 augusti-16 september på flera platser i Norrköping.
SPELPERIOD EPIFÒNIMA: Norrköping, Stora teatern, 7-16 sep 2018. Linköping, Stora teatern, 24 maj-2 jun 2019. Föreställningen spelas även på turné i Sverige, Tyskland och Frankrike.
PRESSBILDER EPIFÒNIMA: Högupplösta bilder finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press.
FÖR INTERVJUER OCH MER INFORMATION:
Eva Lundgren Stenbom, projektledare, 070-09 01 627, eva.lundgrenstenbom@ostgotateatern.se
PRESSKONTAKTER ÖSTGÖTATEATERN:
PRESSKONTAKT CIRKUS CIRKÖR:
Henrik Sundin, marknadsförare/projektledare, 070-356 20 58, henrik.sundin@cirkor.se

OM CIRQUEEN
Cirkusartisterna Fouzia “Fofo” Rakez och Anna Lagerqvist från Cirkus Cirkör skapar scenkaraktärer som förkroppsligar kvinnliga historiska förebilder i världen och från cirkushistorien. Karaktärerna skapas i konstnärliga labb, bland annat tillsammans med ungdomar och runt ungas förebilder/brist på förebilder. I Norrköping hölls en uppskattad workshop tillsammans med deltagare i Kvinnornas festival den 16 augusti.

OM EPIFÒNIMA
I Cirkus Cirkörs nya föreställning utmanas traditionella strukturer och hierarkier. Epifónima, som betyder utrop på grekiska, har inspirerats av nutida såväl som historiska kvinnokämpar. Ensemblen består av sju kvinnliga cirkusartister med bakgrund från sex olika länder. Regi av Tilde Björfors, konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör och professor i nycirkus, och musik av den norska sångerskan och kompositören Rebekka Karijord. Epifónima, som har världspremiär i Norrköping, produceras i samarbete med Östgötateatern.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Östgötateatern är en del av Scenkonst Öst AB.