Hani Arrabi och Pia Ternström (Toastmasters) och Ann-Sofie Andersson Kern (Jag springer). Foton: Fotografica och Niclas Fasth

Nya föreställningar på sopp- och X-scenen

Idag släpps biljetterna till höstens soppteater och X-scenen-produktion i Linköping. Det handlar om den komiska och musikaliska Toastmasters – en soppteater under ett mardrömsbröllop, och den kraftfulla och berörande monologen Jag springer.

Toastmasters spelas vid lunchtid i övre Teaterbaren i Linköping onsdagar och torsdagar den 5–20 oktober. Föreställningen är skapad av och framförs av Hani Arrabi och Pia Ternström, som båda medverkar i den Linköpingsaktuella musikalen Come From Away.

Jag springer är en vacker och rasande text som handlar om erfarenheten att förlora ett barn. Den framförs av Ann-Sofie Andersson Kern – på ett löpband – och regisseras av Niki Gunke Stangertz. Föreställningen har premiär på X-scenen i Linköping (ung scen/östs lokaler) den 1 december.

Under hösten 2022 ges inga sopp- eller X-scenen-produktioner i Norrköping med anledning av ett hissbygge på Stora teatern. När ombyggnationen är klar går hissen hela vägen upp, vilket möjliggör öppnandet av en experimentscen på vinden. Tillgängligheten till höstens stora scenen-produktioner påverkas inte, då en tillfällig ramp har byggts vid entrétrappan.