Waitress på Östgötateatern

Nypremiär för den hyllade Broadwaymusikalen Waitress

Snart kommer Östgötateaterns publiksuccé Waitress till Linköping! Musikalen som hyllar kraften i vänskap, drömmar och en riktig vällagad paj har nypremiär 18 november och spelas fram till nyårsafton.

Musikalen Waitress har bland annat spelats på Broadway och West End. I september 2023 hade Östgötateatern Sverigepremiär i Norrköping och föreställningen har hyllats av både publik och recensenter. Musikalen bygger på Adrienne Shellys film med samma namn från 2007 och är skriven av den hyllade manusförfattaren Jessie Nelson, med musik och sångtexter av Grammy Award-belönade Sara Bareilles.

Den gravida servitrisen Jenna är fast i en liten stad och ett kärlekslöst äktenskap med en våldsam man. Hon flyr verkligheten genom att baka spektakulära pajer; unika skapelser döpta efter de ovanliga smakkombinationerna och händelser som inspirerat till dem.

När en pajtävling utlyses i en närliggande stad ser hon sin chans att fly hemmet och förverkliga en sedan länge bortglömd dröm. Genom stöd från sina kvinnliga kollegor och en oväntad romans hittar hon modet att återta en förlorad del av sig själv.

– Jag såg musikalen för första gången i London och blev helt golvad! Har sedan dess vara besatt av att få den till oss. Jag hoppas att Östgötateaterns publik ska känna som jag gjorde, och bli lika upprymda och lyckliga av musiken som jag blir, säger teaterchef Nils Poletti.

Sverigepremiären på Östgötateatern hösten 2023 regisseras och koreograferas av Roger Lybeck, som jobbat med framgångsrika musikaler på alla de stora svenska teater- och operahusen. Musikaliskt ansvarig är Kristin Stenerhag och för scenografi och kostym står Stine Martinsen, som senast på Östgötateatern arbetade med succémusikalen Amélie.

”[...]en superproffsig uppsättning när det gäller ljud, ljus, orkester, skådespelare och scenografi[...] ”
    AFTONBLADET

”Mersedesz Csampai är +++++, henne lär vi får se mycket av på de svenska musikalscenerna i framtiden. Om hon inte blir värvad utomlands… ”
      AFTONBLADET