Hanna Dawit i LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER!

Nypremiär för LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER!

"Språket är handlingen. Språket är huvudrollen. Språket språkar." I ett av Nobelprisbelönade författaren Elfriede Jelineks senaste verk står orden i centrum och ensemblen spelar en grupp/en röst utan några utskrivna rollkaraktärer.

Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med regissören Jenny Nörbeck.

En teatertext om covid-19 som fenomen eller om kontrollsamhället och en demokrati i kris. Där Jelinek tar med oss på en odyssé; en irrfärd av rykten, desinformation, fake news och kriget mot de mäktiga – den osynliga makten – för att landa med en drink i handen i den alpina superspridarbyn Ischgl.

I Jenny Nörbecks regitolkning av LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! är ensemblen ett körverk där stämmorna löser av varandra, bekräftar varandra, motsäger varandra. Jenny Nörbeck står för både regi och översättning.

Musiker och språkfantast
Österrikiska författaren Elfriede Jelinek är organist och har studerat bland annat teatervetenskap och konsthistoria vid universitet i Wien. Arton år gammal fick hon ett mentalt sammanbrott och började i stället skriva; till att börja med poesi.

– Hon skriver i en fruktansvärd hastighet. Hon har själv beskrivit att tangenterna på datorn var ungefär samma som tangenterna på orgeln. Det här är ett sätt att förstå varför hennes texter ser ut som de gör. En musikalisk – men framför allt fysikalisk – relation till skrivandet, säger Magnus Lindman.

Magnus Lindman arbetar som dramaturg på Sveriges Radio Drama och Folkteatern Göteborg, men är även verksam som dramatiker och översättare och frilansar för många av landets scener. Han översatte flera av Elfriede Jelineks pjäser för Teater Tribunalen och Teater Galeasen i början av 2000-talet och är en Jelinek-expert.

Skarp samhällskritik

Jelinek är en skarp samhällskritiker som slår ner på fascistiska tendenser, kapitalism, patriarkala traditioner och sociala konventioner. Hennes tätskrivna texter karaktäriseras av en språklig experimentlusta, sarkasm, självironi och provokation. Samtidigt som hon skriver för den institutionella teatern ifrågasätter hon den exempelvis på alla plan.

– Vem är mottagaren? Vem är avsändaren? Vems röst är det som talar? Det är återkommande frågor vid läsning av Jelinek. Och det är inte alltid hon vet själv. Det finns inget facit i hur Jelinek ska läsas. Och det gör inget om man inte förstår, säger Magnus Lindman.

Östgötateatern hade skandinavisk premiär för LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! i Norrköping i februari 2023.
Lärm. Blindes Sehen. Blinde Sehen! hade urpremiär på Deutsches SchauSpielHaus i Hamburg i juni 2021, i regi av Karin Beier.

I intervjun med Jenny Nörbeck berättar hon hur arbetet med Jelineks text har varit. Den hittar du här.
I podden "Teaterkritikerna – Liverecensioner på Sverigeturné" recenseras föreställningen. Den kan du lyssna på här.

Spelperiod:
21 april–25 maj 2023 på Stora teatern i Linköping

På scen ser vi Henrik Dahl, Lisa Hu Yu, Camilo Ge Bresky, Krister Kern, David Sigfridsson, Hanna Dawit och Karin Oscarsson.

För att boka pressbiljetter kontakta:
Innehållsproducent/PR-ansvarig
christin.backmanboo@scenkonstost.se