Den goda människan i Sezuan - Östgötateatern

Premiär för tidlös och högaktuell klassiker

Östgötateatern sätter upp Bertolt Brechts klassiska pjäs Den goda människan i Sezuan som berör det ständigt aktuella temat om godhetens dilemman. Är det möjligt att hjälpa utan att bli utnyttjad? Går det att vara god i en cynisk värld? Och kan man vara god till en viss gräns, och var går i så fall den gränsen?

Tre gudar anländer efter en lång resa till Sezuan i hopp om att någon god människa ska erbjuda dem mat och husrum. Men ingen i Sezuan vill ta emot dem. En enda person öppnar sitt spartanska hem för gudarna – den prostituerade Shen Te. Som belöning får den goda människan en mindre summa pengar av gudarna, lagom stor för att starta en tobaksaffär.

Shen Te har knappt hunnit öppna sin butik, förrän folk ber om hennes hjälp. En familj söker tak över huvudet, en annan behöver ett lån. Och visst kan hon väl avvara lite ris? Shen Te vill gärna hjälpa till, men måste också tänka på hennes egen överlevnad. Hon uppfinner därför en hårdnackad kusin, som kan förhandla och alltid kräver något i utbyte vid en affär. Kusin Shui Ta får allt oftare ta över tobaksaffären när Shen Te är ”bortrest”.

– Krig i Europa, inflation och stigande räntor drabbar ekonomin i svenska hushåll. Finns det utrymme i budgeten att vara månadsgivare när elräkningen och lånen är betalda? Ska man rösta med eller utan bidrag till Radiohjälpen i Mello, när priset för matkassen blev så högt? säger regissör Sara Giese som en kommentar på att pjäsen blivit högaktuell.

Den goda människan i Sezuan ställer frågor om moral, om människans godhet och var gränsen för denna går.

Medverkande: Elin Skarin, David Sigfridsson, Tobias Almborg, Ann-Sofie Andersson Kern, Pascalle Arias Basualto, Camilo Ge Bresky, Linnea Hermansson, Krister Kern, Karin Oscarsson, Joel Ödmann

Regi: Sara Giese

PREMIÄR I LINKÖPING
Lördag 17 februari kl 18.00