Scenkonst Öst är värd för Svensk Scenkonsts branschdagar 2023

26–27 april träffas bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst i Norrköping för att diskutera aktuella kulturpolitiska frågor med kulturaktörer och politiska beslutsfattare.

Några av de ämnen som kommer att behandlas under dagarna är kulturens enande värde i orostider, behovet av lokaler och infrastruktur samt utbudet av scenkonst för barn och unga.

– Scenkonst Östs uppdrag är att skapa attraktivitet för länet. Att vara värd för branschdagarna innebär både att sätta fokus på kulturfrågor och att visa upp hela vår fina verksamhet för alla i branschen. Det skapar attraktivitet för Östergötland i allmänhet och Norrköping i synnerhet, säger Pia Kronqvist, VD Scenkonst Öst.

Onsdag den 26 april pågår seminarier riktade till medlemmar i Svensk Scenkonst.
    Torsdag den 27 april är dörrarna öppna för åhörare.

Plats: Stora Teatern i Norrköping.

Punkter ur programmet:

• Bör kulturen vara en del av totalförsvaret?
    • Vad vill regeringen med kulturpolitiken?
    • Kompetensförsörjningen inom scenkonsten.
    • Ett Musiklyft för Sverige - stärkt utbildningskedja kan rädda det svenska musikundret.
    • Kulturlivets betydelse för stadsutvecklingen.
    • Ojämlik tillgång till scenkonst för barn och unga.
    • Scenkonst i hela landet - kultursamverkansmodellen under utredning.

Moderator för dagarna är journalisten Gunilla Kindstrand.

För mer information om branschdagarna kontakta:
    Pia Kronqvist
    VD Scenkonst Öst
    Mejl: pia.kronqvist@scenkonstost.se

Om Svensk Scenkonst
    Svensk Scenkonst är en bransch- och arbetsgivarorganisation för verksamheter inom professionell scenkonst. Vi representerar över 190 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, regionmusikorganisationer, produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten.

Vårt uppdrag är att verka för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medlemmarna att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt och internationellt.

Medlemsorganisationerna finns inom alla sektorer (privat, kommunal, regional och statlig) och över hela landet. På privatteatersidan, som ökat i omfattning på senare år, ingår såväl traditionella privatteatrar som produktionsbolag och upplevelseparker. Det gränsöverskridande samarbetet gör att vi kan samla en annars splittrad bransch i en gemensam, stark organisation. https://www.svenskscenkonst.se

Om Scenkonst Öst
    Norrköpings Symfoniorkester, tillsammans med Östgötateatern med ung scen/öst och Östgötamusiken, är en del av Scenkonst Öst. Bolagets uppgift är att framföra scenkonst med konstnärlig kvalitet av högsta klass, som ska bibehållas och utvecklas med både spets och bredd för alla åldrar. De konstnärliga verksamheternas särart ska säkerställas och bibehållas samtidigt som de utvecklas och finner former för att korsbefrukta varandra och utvecklas tillsammans. Scenkonst Öst är en stor arbetsgivare i regionen. Ägare är Region Östergötland, Norrköpings kommun och Linköpings kommun.