Ensemblen i Solitaire är Malin Mases Arvidsson, Bengt Braskered, Per Burell, Bianca Cruzeiro, Otto Hargne, Maria Hedborg, Marianne Nielsen, Mikaela Ramel, Jonas Sjöqvist och Niklas Åkerfelt. Foto: Mats Bäcker

Solitaire gästspelar på Östgötateatern

Torsdagen den 27 oktober spelas Solitaire på Stora teatern i Norrköping, en av Lars Noréns sista pjäser och ett gästspel i samarbete med Riksteatern Norrköping. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller telefonintervjuer med skådespelare från ensemblen, till exempel Bengt Braskered från Godegård utanför Motala.

En grupp människor står instängda och sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Det finns inga väggar som stänger in dem. De kan ändå inte ta sig därifrån, och vet inte heller varför de befinner sig där.

Med den scenanvisningen inleds denna pjäs av Lars Norén. En pjäs som än en gång visar hur Lars Norén ständigt utvecklades som dramatiker, hur han aldrig slutade förnya sig själv.

Regissören Sofia Adrian Jupither och Lars Norén hade ett långvarigt samarbete, och hon har tidigare gjort en rad uruppföranden av hans pjäser, senast Vintermusik och Episod. Något som Jupither och Norén delade var synen på att dramatikens och teaterns uppgift är att få publiken att reflektera över sin egen situation och samtid.

– Pjäsen i sig är fantastik i sin klaustrofobi och i sitt sätt att tala om en sådan absurd och lätt förhöjd situation. Den berättar psykologiskt om något extremt nära och om hur det är att vara människa. Det blev jag sugen på att iscensätta, säger Sofia Adrian Jupither.

Uppsättningen är en samproduktion mellan Dramaten och Jupither Josephsson Theatre Company i samarbete med Riksteatern, Den Nationale Scene i Bergen, Uppsala Stadsteater, Avignonfestivalen i Frankrike (Festival d’Avignon), Folkteatern i Göteborg och Svenska Teatern i Helsingfors.

Spelperiod och turné
Spelperiod Dramaten 29/01–27/02 2022