Soppteater med Louise Hoffsten och Magnus ”Mankan” Nilsson

Biljetterna sålde slut direkt. Nästa vecka gästar Louise Hoffsten och Magnus ”Mankan” Nilsson Östgötateatern med sin egen soppteaterföreställning After you’ve gone. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller intervjuer i samband med föreställningen.

Den ena är från Linköping, den andra från Norrköping. Östgötskan och musiken förenar Louise Hoffsten och Magnus "Mankan" Nilsson. I After You've Gone möts de i samtal och sånger, från Allan Edwall, Bessie Smith och Monica Zetterlund till Paris och Molière. Med sig har de gitarristen Mats Bergström och basisten Anders Johnsson.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 9 feb kl. 12. 00 (slutsåld)
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 10 feb kl. 12. 00 (slutsåld)
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM LOUISE HOFFSTEN
Louise Hoffsten, född 1965 i Linköping, är sångerska, kompositör, textförfattare, munspelare och filosofie hedersdoktor vid Linköpings universitet. Det stora genombrottet kom 1993 med albumet Rhythm & Blonde, innehållande bluesinspirerade rocklåtar som Let the best man win, Hit me with your lovething och Never gonna be your lady. Samma år fick hon motta både en Grammis och Rockbjörnen som bästa svenska kvinnliga artist. Hoffsten har även sjungit in svenska folkvisor och tolkat Elvis Presley. I boken Blues (1998) berättar hon om sin MS-sjukdom och 2015 kom självbiografin En näve grus (skriven tillsammans med Lena Katarina Swanberg) samt det senaste albumet, L. De senaste åren har du även kunnat se Louise Hoffsten i stora tv-program som Stjärnorna på slottet, Körslaget och Melodifestivalen. Louise Hoffsten är dotter till jazzmusikern och kompositören Gunnar Hoffsten.

OM MAGNUS ”MANKAN” NILSSON
Magnus "Mankan” Nilsson, född 1947 i Norrköping, är dramatiker och skådespelare, känd från bl.a. filmen Strul. Efter utbildning vid Calle Flygare Teaterskola och Scenskolan i Malmö filmdebuterade han 1967 i Vilgot Sjömans Nyfiken-filmer. Som dramatiker fick han sitt genombrott med Guds djärvaste ängel (1986), om ett möte mellan poeterna Elmer Diktonius och Edith Södergran. I Knäckebröd med hovmästarsås (1989) är utgångspunkten Nilssons brinnande intresse för fotboll och musik. Min store tjocke far (1989; filmatiserad 1992) gestaltar ömsint ett komplicerat och trofast förhållande mellan far och son. År 2005 gav han ut Nästa år tar vi guld, morsan: En bok om IFK Norrköping (tillsammans med fotografen Brita Nordholm) och 2011 utsågs han till hedersmedlem i IFK Norrköping. Sedan 1979 är Mankan Nilsson verksam vid Oktoberteatern i Södertälje.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.