Soppteater om Bellmans liv

Skådespelaren Martin Waerme tar med publiken på en underhållande resa genom Carl Michael Bellmans liv och sångskatt. Välkommen att boka recensionsbiljett och/eller förhandsintervju.

I soppteaterföreställningen Gutår båd’ natt och dag möter vi epistelfigurerna urmakaren Fredman, musikern Movitz, Ulla Winblad, korpral Mollberg och Fader Berg i 1700-talets mullrande och livfulla Stockholm. Bellmans diktning kastar åhöraren mellan det mörka i den ständigt närvarande döden och det ljusa och livsbejakande i festen och erotiken.

SPELDATUM: Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren) 9 mar kl. 12.00 (slutsåld)
Linköping, Stora teatern (övre foajén) 10 mar och 17 mar kl. 12.00 (slutsålda)
PRESSBILD: Porträttbild på Martin Waerme finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press
INFORMATION & RECENSIONSBILJETTER:

OM MARTIN WAERME
Martin Waerme är utbildad vid Fridhems Folkhögskola och vid Teaterhögskolan i Malmö. I Malmö var han också under flera år en av de konstnärliga ledarna för den fria teatergruppen Banditteatern, som låg i framkant i arbetet med att utforska nya former för improvisationsteater.

Sedan 2012 har Martin arbetat på ung scen/öst, där han medverkat i föreställningarna Vad ska vi göra?, Den magiska cirkeln, Sexigt - på riktigt, En jobbdröm, Mitt hjärtas okända arkiv och Revolution samt den egenproducerade föreställningen Dronten. På Östgötateaterns stora scen kan du just nu se Martin som Jacob i musikalkomedin La Cage aux Folles.

OM CARL MICHAEL BELLMAN
Carl Michael Bellman (1740-1795) betraktas som en av Sveriges nationalskalder och den svenska visans förgrundsgestalt. Hans produktion var stor och omväxlande – från dikter och visor till ordensparodier och psalmer. Melodierna utgick huvudsakligen från befintliga melodier som var populära vid tiden. Sångsamlingen Fredmans epistlar består av 82 visor, sammanhållna av Stockholmsmiljön och innehållande ett rikt persongalleri.

Välkommen till DIN TEATER! Vår repertoar består av svensk och utländsk dramatik, nyskrivna verk och klassiker. Vi är också kända för våra musikaler. Östgötateatern är Sveriges största regionteater med vackra teaterhus i både Linköping och Norrköping, samt turnerande verksamhet. Till Östgötateatern hör också ung scen/öst, som har i uppdrag att spela barn- och ungdomsteater. Från och med 1 januari 2016 är Östgötateatern en del av Scenkonstbolaget i Östergötland AB.