Kaos är granne med Gud. Martin Hendrikse, Alexander Ohakas, Marika Strand och Per-Johan Persson. Foto: Klara G

Vårens repertoar på Östgötateatern

Tysk dramatik av Nobelpristagaren Elfriede Jelinek, Lars Noréns genombrottspjäs, skräckteater på Källarscenen, två nya cirkusproduktioner och en turnéföreställning som skapas i samarbete med de boende på orten. Det är en del av innehållet i vårens repertoar på Östgötateatern.

Mitt i höstsäsongen och stadsbytet för musikalen Come From Away och den omtalade nytolkningen av Drottningens juvelsmycke laddar Östgötateatern för en vår full av nya – överraskande och drabbande – teaterupplevelser. Idag släpps biljetter till de flesta av vårens föreställningar.

I samband med biljettsläppet lanseras också nyheten Vårabonnemang, som innehåller de två produktionerna på stora scenerna i Norrköping och Linköping; den skandinaviska premiären på Elfriede Jelineks angelägna teatertext LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! i regi av Jenny Nörbeck, samt den återvändande regissören Pontus Plænges blick på den sönderfallande kärnfamiljen i Lars Noréns genombrottspjäs Kaos är granne med Gud.

– Pandemin och dess efterverkningar är ett globalt trauma som på något sätt måste behandlas av scenkonsten, så tur för oss att Elfriede Jelinek tänkte samma sak. Pandemin tog också ifrån oss Sveriges namnkunnigaste dramatiker – Lars Norén – och i en hommage till hans minne tar vi oss an en av hans mest kända pjäser, säger Nils Poletti, teaterchef på Östgötateatern.

Välkommen att boka intervjuer med Nils Poletti för att höra mer om kommande föreställningar. Du kan även läsa mer och se konstnärliga team och medverkande på ostgotateatern.se.

På scen våren 2023

• Kaos är granne med Gud – relationsdrama av Lars Norén i regi av Pontus Plænge. Premiär på Stora teatern i Linköping 10 februari, nypremiär i Norrköping 15 april.
  • LARM. BLINT SEENDE. BLINDA SER! – nyskrivet av Elfriede Jelinek i regi av Jenny Nörbeck. Skandinavienpremiär på Stora teatern i Norrköping 18 februari, nypremiär i Linköping 21 april.
  • Fofo & David – cirkusföreställning av Fouzia ”Fofo” Rakez och David Eriksson. Urpremiär på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping 11 januari, nypremiär på Kulturhuset Finspång 20 januari.
  • Kvinnan i svart – skräckteater av Susan Hill/Stephen Mallatratt i regi av Johan Huldt. Premiär på Källarscenen i Norrköping 4 mars.
  • Vain – monolog av och med cirkusartisten David Eriksson. Urpremiär på Teatervinden (X-scenen) i Norrköping 31 mars, nypremiär på X-scenen i Linköping (ung scen/östs lokaler).
  • Jag springer – monolog av Anders Legarth Schmidt/Line Mörkeby i regi av Niki Gunke Stangertz. Nypremiär på Teatervinden (X-scenen) i Norrköping 29 april. (Ges även på X-scenen i Linköping 1–9 december 2022.)
  • Pyttipanna – interaktiv soppteater av och med skådespelarna Sven Angleflod och Karl Sanner tillsammans med musiker. Speldatum meddelas inom kort.
  • Gjort i länet – ett unikt projekt där en föreställning arbetas fram på fem östgötska orter (Östra Husby, Borggård, Valdemarsvik, Vadstena och Malexander) tillsammans med det lokala kulturföreningslivet. Regi av Peter Jansson, turnépremiär 11 mars.
  • Lilla gårdsorkestern – en utomhusföreställning för äldreboenden av Sven Angleflod och Karl Sanner i samarbete med Östgötamusiken. Ingår i projektet Kultur för äldre. Turnéperiod meddelas senare.

Gästspel, publiksamtal och evenemang tillkommer, likaså barn- och ungdomsföreställningar med ung scen/öst.