Världspremiär med nytt datum på X-scenen

Ett barn har blivit fött – och med det flyttas premiären av föreställningen Har du blivit född på Östgötateaterns nya scen i Norrköping. Nytt premiär- och invigningsdatum är den 23 augusti.

Skådespelarna Anja Rajic, Caroline Harrysson och nytillskottet Sanna Ingermaa Nilsson har tillsammans med regissören Maurits Elvingsson skapat en fartfylld föreställning med humor och lite allvar på tema graviditet och föräldraskap. En tidigare förlossning än beräknat innebär att Anja Rajic kommer att ersättas på scenen av Sanna Ingermaa Nilsson från Smålands Musik & Teater. I och med det sena inhoppet förlängs repetitionsperioden och premiären flyttas fram två veckor från det ursprungliga datumet.

Har du blivit född är den första föreställningen ut på nya X-scenen i centrala Norrköping. Välkommen att boka recensionsbiljetter och/eller intervjuer med Maurits Elvingsson och skådespelarna!

SPELPERIOD: Norrköping, X-scenen (Repslagaregatan 9), 23 augusti – 6 september 2019 kl. 18.00.
PRESSBILDER: Konceptbild finns för nedladdning på ostgotateatern.se/press. Föreställningsbilder finns för nedladdning fr.o.m. starten på premiärveckan.
INFORMATION OCH RECENSIONSBILJETTER: Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se.

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Vad är bebisbubblan? Hur ser ett gräl ut under småbarnsåren? Vad pratar männen om i bastun, egentligen?

Vad hade Bengt, som var den drivande i nedläggandet av BB, för plan? Och vad har Lordis Hard Rock Hallelujah med barnafödande att göra?

Detta och mycket mer tas upp i Har du blivit född, den första föreställningen ut på Östgötateaterns nya experimentscen. Tillsammans med regissören Maurits Elvingsson har skådespelarna Anja Rajic, Caroline Harrysson och Sanna Ingermaa Nilsson grävt där de står och genom improvisation och lek skapat en föreställning med humor och lite allvar.

Varmt välkommen till ett fartfyllt experiment med sketcher, dans, sång och kanske lite naket!

OM SANNA INGERMAA NILSSON
Sanna Ingermaa Nilsson gick ut Högskolan för Scen och Musik i Göteborg 2009 och har sedan dess huvudsakligen arbetat på Smålands Musik & Teater.

På Kulturhuset Spira har hon medverkat i föreställningarna Besatt, Den bärande väggen, Maria Stuart, Den flygande handläggaren och Strawberry Fields. Hon har även spelat i Shakespeare-klassikerna Hamlet och Romeo & Julia samt haft titelrollen i familjeföreställningen Katitzi.

Våren 2019 gjorde Sanna huvudrollen i det kritikerrosade undergångsdramat Melancholia på Spira och våren 2020 är hon aktuell som titelrollsinnehavare i Ibsens Hedda Gabler. Sanna har även medverkat i Om kriget kommer på Teater Tribunalen i Stockholm.

OM MAURITS ELVINGSSON
Maurits Elvingsson gick ut Teaterhögskolan i Luleå 2009 och som första produktion var han med i Östgötateaterns uppsättning av Figaros bröllop, där han spelade Cherubin i regi av Stina Ancker.

Maurits har medverkat i ett trettiotal pjäser på bland annat Dramaten, Orionteatern, Norrbottensteatern, Fria Teatern och Regionteater väst. Han har även regisserat och skrivit en handfull pjäser samt jobbat med radio, tv och film.

På Östgötateatern sågs Maurits senast i Nån sorts lugn före stormen och hösten 2019 är han aktuell i Faust II. Tidigare har han även medverkat i ung scen/östs föreställningar Om vi kunde gå hem till mig och Baba Yaga.

OM CAROLINE HARRYSSON
Caroline Harrysson är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 2003-2007. Därefter har hon bland annat varit verksam på Teater Västernorrland, Jämtlands länsteater, Riksteatern och Örebro länsteater. Caroline är också kvinnan bakom "signaturrösten" på Sveriges Radio P4 Östergötland.

Caroline kom till Östgötateatern 2009. Här har vi bland annat kunnat se henne i rollerna som Susanna i Figaros bröllop, Claudia Roe i Enron och Ofelia i Hamlet. Hon har senare även medverkat i Gyllene Draken, Swedenhielms, The Nether, 1984, Ensam och Mycket väsen för ingenting samt gjort den prisade rollen som Konungaflickan i Sara Stridsbergs Dissekering av ett snöfall.

2017 tilldelades Caroline Norrköpings kommuns kulturstipendium till Moa Martinsons minne.