Pressmeddelande -

Europeiska kommissionen har godkänt en utökad indikation för JINARC® – det första läkemedlet mot polycystisk njursjukdom (ADPKD), den vanligaste ärftliga njursjukdomen som även kallas ”cystnjurar”

STOCKHOLM 29 oktober 2018 – Europeiska kommissionen har godkänt en utökad indikation för JINARC® (tolvaptan). JINARC® godkändes 2015 för behandling av vuxna patienter med ADPKD (Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease), även sk cystnjurar, i CKD stadium 1-3 med tecken på snabbt sjukdomsförlopp.

Den utökade indikationen innebär att JINARC® nu är tillgängligt även för patienter i senare skede av sjukdomsförloppet (i CKD stadium 4). Beslutet att utöka indikationen kommer efter inlämnandet av data från studien REPRISE som styrkte produktens effekt- och säkerhetsprofil för patienter i senare skede av sjukdomen.

JINARC® utgör ett medicinskt genombrott i behandlingen av cystnjurar då det är det första läkemedlet som kan påverka sjukdomsförloppet. JINARC® bromsar utvecklingen av cystor i njurarna och på så vis kan patientens njurfunktion bevaras under längre tid.

ADPKD är en ärftlig, progressiv och kronisk sjukdom som ger cysttillväxt i njurarna. Cystorna leder till en ökad njurvolym och resulterar i komplikationer så som akut och kronisk smärta, högt blodtryck och njursvikt.

Sjukdomen fortskrider olika snabbt hos olika individer, många behöver till slut dialys eller transplantation för att överleva. Det finns ett antal olika parametrar som kan användas för att bedöma huruvida sjukdomen utvecklas långsamt eller om det finns risk att personen hamnar i dialys eller transplantation tidigt i livet. Patientens njurfunktion, volymen på njuren, symptom (som högt blodtryck eller problem med urinvägarna) och ärftlighet kan vägas in i bedömningen.

Hela pressmeddelandet om utökade indikationen

Teresia Nilsson

Presskontakt Managing Director 08-545 286 60
Madeleine Rockler

Presskontakt Communications Coordinator 08-545 286 60
Carina Eklöw

Presskontakt Medical Director 08-545 286 60

Otsuka Pharma Scandinavia AB

Otsuka Pharmaceutical is a global healthcare company with the corporate philosophy: “Otsuka-people creating new products for better health worldwide.” Otsuka researches, develops, manufactures and markets innovative products, focusing on pharmaceutical products to meet unmet medical needs and nutraceutical products for the maintenance of everyday health.
In pharmaceuticals, Otsuka is a leader in the challenging area of mental health and also has research programs in several under-addressed diseases including tuberculosis, a significant global public health issue.

Otsuka Europe employs approximately 500 people and focuses on psychiatric and neurologic disorders, infectious disease, nephrology, oncology, and digital medicines. Otsuka Pharmaceutical Europe Ltd. is a part of Otsuka Pharmaceutical Company, Ltd., a subsidiary of Otsuka Holdings Co., Ltd. headquartered in Tokyo, Japan.

The Otsuka group of companies employed 47,000 people worldwide and a spend of €1.8 billion on research and development in 2020. For further information on Otsuka, please visit www.otsuka.se

Otsuka Pharma Scandinavia AB