Full fart framåt i Outnorth med miljoner från Verdane VII

Riskkapitalfonden Verdane Capital VII K/S (Verdane VII) investerar tillsammans med övriga befintliga ägare 26 miljoner i Outnorth för att finansiera fortsatt tillväxt. Outnorth är en av Nordens ledande spelare inom friluftsartiklar på nätet och satsar på att bli störst, både vad gäller försäljning och bredd i sortimentet.

”Med nytt kapital i kassan kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu bredare produktubud och bättre service. Det känns extra kul inför den stundande vintersäsongen”, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth. ”Vi har nyligen börjat sälja längdskidor och vi hoppas på en ordentlig vinter, med många möjligheter för de dryga en miljon besökarna vi har varje månad att njuta av vintersport och friluftsliv.”

Att Outnorth har utökat sortimentet med längdskidor är ett bra exempel på hur bolaget vill jobba med sina leverantörer, för att presentera både bredd och djup i sortiment. Redan i dag erbjuder nätbutiken samtliga större nordiska varumärken av kvalitetsprodukter för friluftsliv såsom Haglöfs, Fjällräven, Didriksons och Helly Hansen.

Verdane VII blev delägare i Outnorth 2010. Sedan dess har bolaget mer än femdubblat sin försäljning och öppnat nätbutiker för de övriga nordiska länderna, samt Tyskland och Japan. Det nordiska kunnandet inom frilutfsliv och de kvalitetsmärken som Outnorth säljer får god respons internationellt.

”Outnorth satsar på att bli störst i Norden inom Outdoor på nätet, både när det gäller försäljning och bredd i produktutbud. Vi vill bygga ett starkt varumärke och vara top of mind för konsumenterna”, säger Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors. ”Vi tänker långsiktigt kring Verdane VIIs investering och förväntar oss fortsatt stark tillväxt i Outnorth.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors:

staffan.morndal@verdanecapital.com eller 070-931 52 35 eller

Lars Nykvist, VD på Outnorth AB:

lars.nykvist@outnorth.com eller 0480-94 008

Outnorth är en nätbutik med produkter inom outdoor och travel. Bolaget har sin bas i de skandinaviska varumärkena som står för funktionalitet, kvalitet och god design. Outnorth lanserades i december 2005 men har anor från 1926. 2009, 2010 och 2013 fick Outnorth ta emot utmärkelsen "årets e-handlare" inom Sport och Fritid i Pricerunners stora konsumentbedömning. Se www.outnorth.se för mer information.

Om Verdane Capital Advisors och Verdane fonder

Verdane Capital Advisors har över 25 års erfarenhet från riskkapitalmarknaden. Sedan 2003 är Verdane fonder inriktade på att förvärva portföljer av onoterade företag, men de kan också köpa andelar i enskilda nordiska tillväxtföretag. Det kommitterade kapitalet i fonderna uppgår till över 6 miljarder kronor och fonderna äger intressen i över 100 företag. Totalt arbetar 23 personer på Verdane Capital Advisors kontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. Fonderna har investerat i företag som CRF Health, Mathem, Resman och Wireless Maingate. Bland tidigare investeringar märks BytHjul, Chipcon, Compricer, DIBS, LensOn, Reslink, Reslab och TradeDoubler. Se www.verdanecapital.com för mer information.

• outnorth
  • outdoor
  • näthandel
  • friluftsliv
  • frilfutsbranschen

Outnorth är en e-handelsplats baserad i Skandinavien med världen som marknad. Outnorth är ett snabbväxande företag som vill inspirera fler människor till att vistas utomhus och må bra.

Bland de kända varumärkena finns Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Tierra, Lundhags, Primus, Helly Hansen, Silva, Trangia, Klättermusen, Western Mountaineering, Vibram, Marmot, Salomon, Thermarest, Arcteryx och Gerber med flera.