Outnet lanserar i Finland

-Hösten 2010 tog vi styrelsebeslut på att etablera oss i övriga skandinaviska länder. Nu har vi inom loppet av 360 dagar etablerat oss i Danmark, Norge och Finland. Det är mycket tillfredsställande att organisationen har klarat av detta, säger Stefan Gustafsson VD på Outnet.

Outnet lanserades i Sverige första gången december 2005. Men de första åren drevs bolaget bara som ett sidoprojekt och det var inte förrän 2008 som bolaget gjorde en satsning på att verkligen etablera sig som den ledande friluftsbutiken på nätet. Sedan dess har det gått fort och hösten 2010 lades en strategi fast för hur bolaget skulle kunna bli den ledande aktören i Skandinavien.

-Vi har lärt oss mycket under resans gång och faktiskt har etableringarna gått i snabbare takt än vad vi först räknade med. Det finns naturligtvis väldigt mycket kvar för oss att göra på alla marknader men nu är vi i alla fall där och kan jobba systematiskt med förbättringar. Vi har jättemånga spännande projekt på gång som kommer att innebära förbättringar för våra kunder.

Outnet verkar inom friluftsbranschen. Den är i sin tur en del av sportbranschen där det just nu händer väldigt mycket i Sverige. Flera stora kedjor håller just nu på att lansera sina koncept i Sverige.

-Det är många nya starka aktörer på väg in. Men med en bas i hela skandinavien och med vårt fokus på friluftsliv känner vi oss starka. Det är också så att flera av de nya aktörer som nu kommer in i Sverige har starkt fokus på sina egna varumärken. För etablerade varumärken finns det inte så mycket möjligheter att komma ut med en lite bredare kollektion. Vi når varje månad över 500 000 friluftsintresserade människor och tycker om att jobba med starka varumärken, säger Stefan Gustafsson

Regioner

Outnet.se är Sveriges mest omtyckta friluftsbutik på nätet. Två år i rad har Outnet utsetts till årets e-handlare av Pricerunners användare. Genom att erbjuda ett väldigt brett sortiment, bra priser, snabba leveranser och en hög servicenivå har Outnet lyckats växa med mer än 100% årligen under de senaste tre åren.

www.outnet.se