​Outnorth får ny VD

Egmonts framgångsrika e-handelsverksamhet Outnorth söker ny VD, då nuvarande VD:n Lars Nykvist har valt att lämna bolaget. Arbetet med att rekrytera en efterträdare pågår.

I början av året investerade Egmont ett tresiffrigt miljonbelopp och blev därmed majoritetsägare i Outnorth, som är en ledande nätbutik på den nordiska outdoor-marknaden. I samband med att Egmont övertog aktiemajoriteten från den tidigare ägaren, den nordiska kapitalfonden Verdane Capital VII, valde Outnorths VD Lars Nykvist att ställa sig till förfogande under en övergångsperiod.

Lars Nykvists engagemang i Outnorth inleddes 2010 och har inneburit tre år som ordförande och de senaste fyra och ett halvt åren som VD. Nu lämnar han alltså VD-skapet och kan se tillbaka på en fantastisk tillväxtresa för det Kalmarbaserade företaget. Näthandeln innefattar i dag både Sverige, Danmark, Norge och Tyskland, och omsättningen uppgår till cirka 430 miljoner kronor.

– Outnorth är på väg in i en ny fas med Egmont som långsiktig ägare och jag känner att det är dags för mig att gå vidare till nya utmaningar. Timingen känns rätt för båda parter och organisationen är väl rustad för att fortsätta den positiva utvecklingen av bolaget, säger Lars Nykvist.

Cato Broberg, ansvarig för Egmonts satsningar inom e-handel, betonar Lars Nykvists betydelse för Outnorths framgångar de senaste åren.

– Outnorth har idag en ledande position inom outdoor e-handel i Norden, och det är till stor del Lars förtjänst. Lars har också varit väldigt hjälpsam och öppensinnad i samband med vårt tillträde som ny ägare. Jag vill tacka Lars för alla hans goda insatser och önskar honom all lycka framöver, säger Cato Broberg.

Rekryteringen av Lars Nykvists efterträdare har inletts. Under processen har företagets CFO, Kajsa Carlén, utsetts till tillförordnad VD.

För mer information vänligen kontakta,

Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig, Egmont Publishing, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Om Outnorth - the best of Scandinavian outdoor

Outnorth är Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus. Man vill inspirera fler människor till att vistas utomhus och därmed må bra.

Bland de kända varumärkena finns Haglöfs, Peak Performance, Fjällräven, Hilleberg, Merida, Lundhags, Garmin, J Lindeberg, Helly Hansen, Urberg, Klättermusen, Didriksson, Salomon, The North Face, GoPro och Arcteryx.