Outnorth fortsätter expansionen och flyttar lager till Göteborg

Outnorth fortsätter expansionen och flyttar lager till Göteborg

E-handelsverksamheten Outnorth har haft en succéartad utveckling och fortsätter att växa i både Sverige och internationellt efter en rekordstark försäljning under 2020. För att möta den snabbt ökande efterfrågan på företagets populära outdoor-produkter flyttar Outnorth nu sitt lager från Växjö till Göteborg – och mer än fördubblar lagerytan.

– Vi befinner oss i en väldigt expansiv fas och behovet av mer yta och ett strategiskt placerat lager har blivit allt mer påtagligt. Med det nya lagret skapar vi förutsättningar för att möta den växande efterfrågan och får samtidigt en mer effektiv, långsiktig och miljömässigt hållbar lösning för våra leveranser och vår lagerhållning, säger Harald Ennen, VD för Outnorth.

Inflyttningen i den 19 000 kvadratmeter stora lagerlokalen i Hisingen Logistikpark i Göteborg beräknas ske i april nästa år. Området rankas som ett av Sveriges bästa logistikläge med närhet till Nordens största hamncentrum, Göteborgs Hamn, där många av Outnorths leveranser och transporter dagligen passerar genom.

Outnorth etablerades 2005 i Kalmar och har sedan några år tillbaka huvudkontor och även en fysisk butik i Växjö. E-handelsförsäljningen är primärt koncentrerad till kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.

Den danska mediekoncern Egmont blev 2018 majoritetsägare i Outnorth och har parallellt investerat i flera andra e-handelsbolag, bl.a. Bagaren och Kocken och Jollyroom, som också har lager på Hisingen.

– Lagerflytten blir ett stort och viktigt steg i vår fortsatta tillväxtresa i Norden och i Europa. I Göteborg får vi optimala möjligheter att ytterligare förbättra och investera i logistik och lager, och kan samtidigt dra nytta av närheten till våra koncernsyskon som befinner sig i liknande utvecklingsfaser som vi gör, säger Harald Ennen.

Förblir Växjöbaserat
Även för Outnorths huvudkontor i Växjö väntar det flytt. I november flyttar de cirka 50 anställda medarbetarna in i en ny fastighet i Växjö. De nya lokalerna är moderna och rymliga, och bidrar till att göra Outnorth väl rustade för fortsatt tillväxt och framtida rekryteringsbehov.

– Jag är glad över att Växjö är och förblir hjärtat i vår verksamhet, men beklagar samtidigt att flera duktiga och uppskattade medarbetare dessvärre påverkas av flytten till Göteborg, säger Harald Ennen.

Outnorth har inlett fackliga förhandlingar gällande de tjänster som påverkas av lagerflytten.

För mer information vänligen kontakta,
Harald Ennen, VD Outnorth, harald.ennen@outnorth.se

Jonas Lidheimer, Presskontakt, jonas.lidheimer@egmont.se, 0708 63 94 62

Outnorth är snabbt växande och ökade 2019 omsättningen med över 30 procent, till 705 miljoner kronor och levererar dessutom ett positivt rörelseresultat uppgående till 15 miljoner kronor.

Sedan december 2018 ingår Outnorth i Outnordic koncernen där även norska Fjellsport ingår. Koncernen omsatte 2019 för mer än 1,1 miljarder svenska kronor. Majoritetsägare för Outnordic är den nordiska mediekoncernen Egmont.

Läs mer på www.outnorth.se

Om Egmont och e-handel

Egmont Publishing har investerat i e-handel sedan 2013. E-handelsportföljen består av totalt åtta nordiska verksamheter med en samlad omsättning på nästan 5 miljarder svenska kronor. Utöver Outnorth ingår verksamheterna Jollyroom, Bagaren och Kocken, Med24, Fjellsport, Skitt Fiske, Nicehair och Garnius.

Egmont Publishing står bakom flera andra affärsområden som Publishing och Marketing Services. Egmont Publishing är en del av Egmont – en av Nordens största mediekoncerner, som skapar innehåll, produkter och tjänster inom tv, gaming, tidskrifter, spel, undervisning och böcker. Egmont står även bakom verksamheter som Nordisk Film, TV 2 Norge och flera bokförlag. Egmont är en stiftelse vars överskott går till att utveckla medier och till att stötta utsatta barn.

Läs mer på www.egmontpublishing.se och www.egmont.com