Outnorth tar nytt hållbart kliv och ökar transparensen

Outnorth tar nytt hållbart kliv och ökar transparensen

Outnorth fortsätter sin gröna omställning och tar ett nytt, viktigt strategiskt steg mot en mer hållbar verksamhet. Framöver kommer varje enskild avdelning och funktion inom företaget att arbeta utifrån en tydligt formulerad hållbarhetsplan med konkreta åtgärder och mätbara mål. Genom ett aktivt förbättringsarbete och ökat internt engagemang vill Outnorth ytterligare minska sitt klimatavtryck. Hållbarhetsplanen finns nu tillgänglig för alla som vill ta del av de mål och initiativ som ska bidra till företagets hållbara förändring.

Outnorth bedriver idag ett aktivt och långsiktigt hållbarhetsarbete. I år har man t ex gått över till biobränsle för all sjötransport, man har helt slutat flyga hem produkter och infört en nolltolerans för kasserande av produkter som kan få ett fortsatt liv. Det egna varumärket Urberg är sedan starten för 8 år sedan anslutet till organisationen 1% For the Planet, vilket innebär att en procent av all försäljning doneras till miljöskydd.

Som ett led i den nya, utökade hållbarhetssatsningen kommer alla avdelningars arbete att mätas och följas upp utifrån olika gröna målsättningar. Till exempel kommer företagets kundtjänst fokusera på att vägleda alla kunder i hur man återvinner, återanvänder eller reparerar produkter. Avdelningen för logistik har som mål att alla utgående transporter ska vara fossilfria senast 2025. IT ska tydligt mäta och minska alla CO2e-utsläpp från till exempel IT-utrustning och inköp, samt har som mål att få 100 procent av leverantörerna att rapportera CO2e-utsläpp till 2028.

Outnorths mål är att alla avdelningar ska kunna både mäta och minska CO2e utsläpp i alla led, men även skapa aktiviteter som bidrar till förändrat beteende. Även kommunikationen runt företagets hållbarhetsarbete ska förbättras och göras mer tillgänglig för omvärlden. Såväl det lilla som det stora ska täckas in och mätbara nivåer ska rapporteras in under året och följas upp.

– Hållbarhet börjar inifrån, men arbetet och engagemanget får inte vara begränsat till ett fåtal personer utan måste genomsyra hela verksamheten. Vi vill att alla våra medarbetare får och tar ett tydligt ansvar. Genom att sätta en plan med konkreta mål och handlingar för varje avdelning får vi ännu bättre förutsättningar att skapa verklig förändring genom hela vår hållbarhetskedja, säger Stefan Gustafsson, Sustainability Manager på Outnorth

Den nya hållbarhetsplanen finns publicerad i sin helhet på Outnorths hemsida: https://www.outnorth.se/hallbarhet

Hållbarhetsplanen är framtagen för Outnordic-koncernen där både Outnorth och norska systerbolaget Fjellsport ingår. Outnordic strävar efter att minska klimatavtrycket så mycket som möjligt i alla led i verksamheten. Vi ska uppnå detta i en hållbar affärsmodell som inkluderar människors välbefinnande genom hela värdekedjan. Sustainability – the Outnordic Way

För mer information kontakta gärna:
Stefan Gustafsson, Sustainability Manager Outnorth, 070 – 349 5595, stefan.gustafsson@outnorth.com

Bland de kända varumärkena finns Haglöfs, Fjällräven, Hilleberg, Urberg, Lundhags, Bergans, Houdini, Silva, Trangia, Klättermusen, Didriksons, Norrøna, Marmot, Salomon, Thermarest, Arcteryx och Gerber med flera.