Ullunderställ har tagit över

De senaste 10 åren har underställ i merinoull tagit över en stor del av marknaden. Detta gäller framför allt lite mer medvetna kunder och underställ av lite högre kvalitet.

-Vi ställde frågan till våra kunder vilket material de föredrar i sina underställ. Att ull skulle få flest röster förväntade vi oss men det var 90 % som svarade ull. Det är väldigt tydliga siffror, säger Stefan Gustafsson VD på Outnet.

-Nu är våra kunder inte något snitt av befolkningen. Det är personer som har en aktiv fritid och är medvetna om ullens fördelar. Men jag blev förvånad att svaret var så entydigt. Jag började sälja underställ i början av 90-talet och då minns jag att ullunderställ var en riktig kantprodukt i Sverige. Det fanns nästan ingen efterfrågan!

De underställ som säljs i Sverige idag är oftast tillverkade i mjuk merinoull med låga mikrontal (tunna fibrer som viker undan för huden och därmed inte sticks). Ullen har många fina egenskaper. T ex luktar den inte illa även efter en tids använding och den värmer även när den är blöt.

-Jag kan se ett användningsområde för syntetunderställ om man skall ut och träna hårt och riktigt toksvettas. Men även här kan man många gånger använda ull. T ex kan man titta på ullunderställ som är stickat i ett nätmönster eller på de allra tunnaste tygerna.

Bland de mest kända tillverkarna av ullunderställ märks Woolpower, Icebreaker, Devold, Janus, Smartwool, Aclima och Haglöfs

Frågan som ställdes i undersökningen var: "Vilket material gillar du bäst i ditt underställ?" 90% svarade merinoull, 8% syntet och 2% svarade "annat".

Outdoorbutiken Outnet är ett snabbväxande e-handelsbolag som finns verksamt i hela Skandinavien. Outnet är omtyckt för snabba och säkra leveranser av kvalitetsprodukter från eget lager i Sverige.

www.outnet.se