Ville Kangasmuukko Nordström blir ny VD för Outnorth

Ville Kangasmuukko Nordström blir ny VD för Outnorth

Ville Kangasmuukko Nordström har utsetts till ny vd för Outnorth. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Bubbleroom och tillträder sin nya roll den 1 januari 2024.

Outnorth är den ledande e-handelsaktören inom outdoor och friluftsliv i Skandinavien, med ett starkt fokus på kundupplevelse och hållbarhet. Omsättningen har mer än fördubblats under de senaste åren och trots utmanande förutsättningar i en turbulent omvärld fortsätter verksamheten att växa med god lönsamhet.

Med anställningen av Ville Kangasmuukko Nordström får Outnorth en skicklig och erfaren ledare inom e-handel, och som kliver in i vd-rollen med ett tydligt mål: att vidareutveckla och ta Outnorth till nästa nivå.

–Outnorth är ett spännande bolag med en stark marknadsposition i Norden inom outdoorsegmentet. I takt med att intresset för natur- och friluftsliv ökar i samhället, så är Outnorth väl positionerade med ett konkurrenskraftigt erbjudande inom denna nisch. Dessutom har de en stark och naturlig inriktning på hållbarhet samt en vision om att inspirera fler människor att vistas utomhus, vilket jag verkligen uppskattar. Jag är redan en trogen kund, nu ser jag fram emot att lära känna bolaget på insidan och framför allt att få träffa mina nya kollegor i januari, säger Ville Kangasmuukko Nordström.

Ville Kangasmuukko Nordström är utbildad civilekonom och har sedan 2015 varit vd för den ledande svenska mode-e-handlaren Bubbleroom. Innan dess arbetade han under flera år i olika roller inom H&M, bland annat med digital affärsutveckling och expansion.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Ville står för ett starkt och positivt ledarskap, och vet vad som krävs för att navigera framgångsrikt i en konkurrensutsatt bransch där tillväxt och lönsamhet ständigt ska balanseras. Hans djupa kunskap och långa erfarenhet inom e-handel kommer att vara av stor betydelse framåt för att förverkliga Outnorths höga ambitioner om expansion och utveckling, säger Cato Broberg, styrelseordförande i Outnorth och vd för ägarbolaget Egmonts e-handelsområde.

Under övergångsperioden leds Outnorth av Erlend Futsaeter, Senior Director på Egmont E-commerce, i egenskap av tillförordnad vd.

En del av Outnordic och Egmontkoncernen
Outnorth ingår i Outnordic-gruppen, som även innefattar Fjellsportoch Skitt Fiske och som är ledande inom outdoor-segmentet i Norden, främst Norge och Sverige. Outnorth och Outnordic är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont, vars e-handelssatsning innefattar totalt tio ledande bolag inom fem strategiska områden och nischer: Outdoor, Parenting, Home & Interior, Health & Beauty och Hobby.

Outnorth är Nordens ledande e-handelsverksamhet inom outdoor och friluftsliv. Outnorth vill inspirera fler människor att vistas utomhus och må bra, och arbetar dedikerat med miljö- och hållbarhetsfrågor. Outnorth lägger även stor vikt vid kundupplevelse och kundnöjdhet och tilldelades nyligen utmärkelsen ”Årets E-handlare 2023” av Pricerunner. Huvudkontoret ligger i Växjö och i Göteborg finns företagets stora centrallager. Outnorth omsatte 2021 ca 1,1 miljarder svenska kronor. Läs mer om Outnorth på www.outnorth.se