Oxyma med när Profoto utveckade ny blixtgenerator

När Profoto ville ersätta den gamla ProCompact-serien med nya, bättre och billigare blixtgeneratorer sökte man hjälp hos Oxyma. Tillsammans utvecklade Profoto och Oxyma den nya produktserien D1. Resultatet blev tre olika modeller av en elegant och professionell blixtgenerator med mycket hög noggrannhet och stabilitet.

- Vi tyckte att den gamla produkten hade för dålig prestanda och ville ha en mer konkurrenskraftig produkt. Eftersom det här är ett produktsegment som tillåter stora produktionsvolymer såg vi potential i projektet om vi lyckades skapa en kostnadseffektiv lösning, berättar Bo Dalenius, teknisk chef vid Profoto.

Oxymas roll i projektet omfattade såväl design som mekanisk konstruktion av den nya produktserien. Utmaningen för Oxyma låg i att skapa en design som hade en säregen karaktär, samtidigt som den skulle kommunicera ett tydligt släktskap med övriga produkter i Profotos portfölj. Dessutom skulle den nya produktserien vara mer användarvänlig och enkel att montera.

- Vi hade ett väldigt tydligt kostnadsfokus genom hela projektet vilket innebar att vi försökte spara pengar i varje del. Oxyma kostnadseffektiviserade projektet genom smarta, kreativa lösningar. De arbetade bland annat med plast- och gjutdetaljer där man kunde bygga in många funktioner i varje detalj, fortsätter Bo Dalenius.

För att säkerställa en integrerad utvecklingsprocess och en effektiv projektgrupp satt Oxymas konsulter på plats hos Profoto under projektet. På så sätt skapade man ett dynamiskt och öppet klimat där gruppen snabbt och enkelt kunde bolla idéer och lösningar.

- Vi valde Oxyma för att vi har tidigare erfarenhet av dem i andra projekt. Vi anser att de är seriösa och har genomgående hög kompetens. Dessutom uppskattar vi att ledningen vid Oxyma är engagerade i projekten, säger Bo Dalenius.

Resultatet av Oxymas arbete i projektet blev en produktserie där alla tre modeller fick en gemensam kapsling. Handtaget och stativfästet integrerades i kapslingen och tillsammans med tydliga reglage och grafik fick blixtgeneratorn ett professionellt och robust utseende. Särskild vikt lades vid materialval, detaljer och finish för att produkten skulle signalera kvalitet och dessutom ligga i linje med Profotos designfilosofi.

Projektet tog drygt ett och ett halvt år och seriestorleken var inledningsvis 3000-4000.

- Samarbetet med Oxyma har fungerat utmärkt. Jag kan absolut tänka mig att arbeta med dem igen, avslutar Bo Dalenius.

www.oxyma.se
www.profoto.com

D1 vann pris på TIPA Awards 2009.
Se även vår pressrelease: "Produkt designad av Oxyma fick pris på TIPA Awards 2009"

• teknikkonsult
  • bo dalenius