Valor lanserar laktos- och glutenfri mjölkchoklad

Spanska chokladtillverkaren Valor lanserar nu en laktos- och glutenfri mjölkchoklad i de svenska matbutikerna. Det blir ett kompletterande utbud till det gluten- samt sockerfria sortimentet.

- Vi har märkt en stor efterfrågan på kvalitetschoklad som är laktosfri. Idag finns det inte så stort utbud, framför allt inte bland de väletablerade varumärkena. Nu kan vi leverera en choklad som är laktosfri men även fri från gluten, säger Johanna Pettersson Erkers, marknadschef på P&P Chokladimport.

Den laktos- och glutenfria chokladkakan väger 100 gram och kommer att finnas till försäljning från och med april 2014.

Fem generationer chokladtillverkare
Valor är idag Spaniens näst största chokladtillverkare och en av Europas mest anrika. I mer än 130 år har familjen Lopez tillverkat kvalitetschoklad i sin fabrik mellan Alicante och Benidorm på spanska östkusten. Än idag görs all choklad från grunden av kakaobönor som köps in från Afrika, Sydamerika och Centralamerika. Att tillverka chokladen från bean to bar är en av hörnstenarna i företaget, som har haft samma princip under fem generationer.

Fakta om laktosintolerans
Laktosintolerans eller överkänslighet mot laktos (mjölksocker) orsakas av relativ brist på enzymet laktas och är ett normaltillstånd för en majoritet av världens vuxna befolkning. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos.

• Mat

• konfektyr
  • mjölkchoklad
  • laktosfri choklad
  • valor
  • laktosintolerans
  • spanien
  • laktosfri
  • choklad
  • glutenfri
  • glutenfri choklad

P&P Choklad Import AB startades 1986 och har idag kunder över hela Sverige. Företaget förser bland annat ICA, Hemköp, Coop Konsum, Axfood, Martin Olsson samt välsorterade matbutiker med kvaliétschoklad från Belgien, Italien, Frankrike och Spanien.

Presskontakt:
Johanna Pettersson Erkers, 08-710 68 29 / 0708 88 64 68 / johanna@popchoklad.se