Gå direkt till innehåll
PackBuds VD Mattias Sjunnesson och partnerutvecklare Arvid Schröder ger svenska MC-handlare nya kunder i Sverige och Europa.

Transporttjänst tar MC-handlare till Europamarknaden

Transport Tech bolaget PackBud Nordic AB som driver jämförelse- och bokningssajten för transporter, PackBud.com, gör nu en stor satsning och etablerar partnerskap med Sveriges MC-handlare. Målet är att positionera sig hos handlarna som ett självklart fraktalternativ för sålda motorcyklar på samma sätt som olika transportörer gjort när de finns representerade som fraktalternativ i checkouten hos e-handlare med mindre varor som kan skickas som paket.

Det är en självklarhet att varor som säljs på nätet och håller mått och vikt för pakettransport också erbjuds att skickas i samband med köp. När det gäller större otympliga varor som antika möbler, båtar, bilar, mopeder och motorcyklar, är detta inte en självklarhet.

- "Kunder som finns på ett längre avstånd från försäljningsstället drar sig ofta för att bli en riktig spekulant då det råder osäkerhet kring hur varan ska kunna levereras till den egna adressen. Med vår bokningstjänst integrerad hos dessa handlare plockas hindret bort", säger Mattias Sjunnesson, vd för PackBud.

Det finns över 140 MC-handlare i Sverige och ungefär 15 digitala marknadsplatser för motorcyklar. Under 2023 gjordes det över 70 000 ägarbyten av MC. Genom PackBud blir det möjligt att boka ledigt utrymme hos ett åkeri i en redan planerad körning som ändå har vägarna förbi. Kunden får sin motorcykel levererad från säljstället till sin egna adress, och då med väldigt låg miljöpåverkan.

- "Med dagens kurs på kronan är svenska MC-handlares erbjudanden extra attraktiva för köpare i Europa. Genom PackBud kan handlaren distribuera den sålda motorcykeln till kundens ytterdörr även om det är en adress utanför Sverige", tillägger Mattias Sjunnesson.

PackBuds påbörjade partnerprojekt med MC-handlare är startskottet för en ny inriktning i företagets strategi att etablera sig som Sveriges största jämförelse- och bokningsajt för transporter. Därefter kommer ytterligare branscher bearbetas på samma sätt såsom antik-, båt- och bilhandel.

Kategorier

PackBud är ett nytt, miljövänligt och förenklat sätt att söka, jämföra och beställa transporter. Samtidigt ökar möjligheten för transportnäringen att söka efter och ta fler transportuppdrag, vilket leder till optimering av lastutrymmen och besparing av miljön. Bolaget grundades 2012 av bland annat Thomas Fogdö som en offerttjänst, men är sedan 2023 en renodlad sök-, jämförelse- och bokningstjänst för transporter med en unik transportplaneringstjänst för åkerier.

Mattias Sjunnesson

Presskontakt VD & Partner +46708455960

Digital marknadsplats för transporter och en smart transportplanerare för åkerier.

Genom appen PackBud kan mindre åkerier digitalisera sin vardag, t.ex. planering av uppdrag. Det gör varje transportörs planerade rutt matchningsbar på PackBud Market, som är en oberoende digital marknadsplats för privatpersoner och företag. Genom att erbjuda ledigt utrymme i redan inplanerade transporter kan PackBud vara med och bidra till en minskning av den totala miljöpåverkan. Så här fungerar tjänsten:

1. Beställaren söker en transport på packbud.com.
2. Sökningen matchas mot anslutna transportörers redan planerade körningar.
3. Beställaren får direkt erbjudanden som matchar efterfrågat behov.
4. Beställaren väljer och betalar önskat transporterbjudande.
5. Frågor och mindre justeringar görs direkt med transportören i PackBud-chatten.
6. Alltid öppet köp.
7. Transportören utför uppdraget enligt överenskommelse.
8. PackBud betalar transportören efter att uppdraget utförts.

PackBud Nordic AB
Bangårdsgatan 13