Stockholms första bandyhall byggs på Långholmen

I veckan blev det äntligen klart med finansieringen av Stockholms första bandyhall.

Via ett nybildat portföljbolag, Tellus Invest går några nyckelpersoner i kretsen kring Tellus Bandy in och garanterar projektet.

Efter segdragna förhandlingar med Kommunen är det nu också klart att hallen kommer att uppföras på Långholmen, där den nuvarande grusfotbollsplanen är belägen.

Hallen byggs med s.k. CFC(climate-flex-construction) av uppblåsbar Barracuda-typ, en beprövad teknik som har sina uppenbara fördelar då det inte är permanent utan kan tas ner (helt eller delvis)under sommarhalvåret och användas för andra ändamål, se nedan.

Närmsta granne blir det tidigare statsfängelset, numera konferens- och hotellanläggning. Här har man inte haft några invändningar under pågående planeringsprocess utan varit översvallande positiva och påtalat att det är fråga om en ren win-win-situation; fler gästnätter, inte minst tack vare den hoppborg som tältet kan konverteras till, under sommar-halvåret.

Namnfrågan är ännu inte löst men förslag har inte saknats, men bra till ligger "Luftslottet" och "Kåken" .

Enligt en av intressenterna i Tellus Invest, Bo Larsson så är det här en dröm som gått i uppfyllelse

- "ända sedan jag själv stod i ösregnet och motade bollar på Stadshagen mot Kungsholms Sportklubb. Jag vill också tillägga att Kommunen agerat föredömligt framsynt i hallfrågan, att sedan båtklubben blir av med sina uppläggningsplatser kanske inte behöver betyda så mycket - snart kan ju båtarna ligga i året runt", avslutar han.

• bandyhall
  • hall