Bokompaniet – en social inredningsbutik

Bokompaniet – en social inredningsbutik

Idag öppnar nätbutiken Bokompaniet, en ny typ av inredningsbutik som fokuserar på att inspirera och skapa innehåll med hjälp av besökarna. Bokompaniet säljer både vintageprodukter och nyproducerat. Fokus ligger på skandinavisk avskalad design från både välkända och smalare designers som inte har sålt sina produkter på internet tidigare.

Bakom butiken står Fredrik Johansson, 26 år gammal från Grästorp. Fredriks tidigare yrkeserfarenheter i kombination med ett brinnande intresse för inredning och design väckte idén om en modern nätbutik för inredning. Han menar att inredningsbranschen behöver anamma internet på ett nytt sätt.

- Många inredningsbutiker ser likadana ut och de tar inte hänsyn till vad man egentligen är ute efter då man tittar på design och inredning på internet. Det handlar om inspiration, om att dela med sig, att hitta nya tankar och stilar, inte bara produkter, säger Fredrik.

Bokompaniet har skapats i samarbete med e-handelsföretaget Panagora. De genomförde en studie baserad på djupintervjuer med design- och inredningsintresserade personer. Undersökningen fungerade som underlag till utformningen av butiken.

- De flesta kollar på Pinterest, Tumblr, Instagram och bloggar först, vid flera tillfällen, där hittar de inspirationen, sedan söker de efter en produkt som de handlar där de hittar den. Vi har skapat en samlingsplats för design och inredningsintresserade som även är länkad till andra plattformar, menar Fredrik.

Panagora skapar annars modebutiker åt företag som V Avenue Shoe Repair, Efva Attling och Nudie Jeans. Detta är den första inredningsbutiken men för Fredrik var valet av samarbetspartner naturligt.

- Jag tittade på butiker som jag gillade och som jag själv handlade i som Grandpa och Best of Brands och när det visade sig att det var Panagora som låg bakom allihop blev valet enkelt, avslutar Fredrik.

Moon-Suck Song är vd på Panagora.

- Det här projektet har byggt på ett gemensamt förtroende där vi har fått fria tyglar att skapa något modernt. Vi har försökt tänka till i varje led under köpprocessen och vi hoppas att den här butiken omfamnas av både inredningsbranschen såväl som inredningsintresserade, säger Moon-Suck."

Moon Suck-Song, vd, Panagora

E-post: moon-suck.song@panagora.se

Fredrik Johansson, grundare, Bokompaniet

Mobil: 072 - 738 09 00
Epost: fredrik@bokompaniet.com

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Företaget har över 50 kunder som tillsammans omsätter över en halv miljard kronor årligen genom sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker till bland andra Byredo, Nudie Jeans, sneakersnstuff, Caliroots, Efva Attling och V Avenue Shoe Repair.

Om Bokompaniet

Först och främst ska du känna dig varmt välkommen hit till oss på Bokompaniet. Vår butik har sin grund och sin själ i ett stort och gediget intresse för inredning och god design. Och det var så allting började.

När vi lade märke till att många inredningsbutiker alldeles för mycket påminner om varandra väcktes en idé om att göra någonting eget. Att forma en butik som inspirerar och där vi bara säljer saker vi själva tycker om. Så gjorde vi. Och på så sätt är vi nog inte riktigt som alla andra.

Filosofi

Bokompaniet handlar om inspiration. Vi har som ambition att inspirera dig att skapa ett personligt hem, som visar vem som faktiskt är du. Det är alltid härligare att kliva in hos någon där färger, material, möbler och detaljer faktiskt berättar någonting om den som bor där, inte sant? Just därför är Bokompaniet inte en stil, utan flera.

Vi säljer bara sådant vi själva tycker om. Saker som faktiskt kommer till användning. Nyheter från riktigt bra varumärken, såväl som gamla vintagepärlor. Det är i mixen av gammalt och nytt som spännande inredning skapas, tycker vi!

Vi är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Vi har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter våra kunder en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Våra två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.