​Nya Hollywood.se öppnar i Caliroots regi

​Nya Hollywood.se öppnar i Caliroots regi

I dag öppnas dörrarna till nya Hollywood.se. Streetwearföretaget Caliroots köpte upp Hollywood i maj och detta är ett led i integrationen in i deras koncern.

Hollywood öppnade 1974 och har sedan dess varit en institution för brädsporten i Sverige. Butiken riktar sig till en yngre publik och ett stort antal svenskar har köpt sin första bräda på Hollywood. Målgruppen är också den främsta anledningen till att Caliroots köpt butikskedjan. Caliroots har sedan tidigare tre olika streetwearkoncept för olika åldrar men inget av dessa riktar sig till den riktigt unga publiken.

- Nya siten rör sig grafiskt åt samma håll som Caliroots, men med några bra genvägar för att snabbt och smidigt kunna erbjuda Hollywoods kund de fokuserade sortimenten inom skate, snow och streetwear. Vi valde även att testa ett par nya grepp så som en supersök-funktion och utfälld kategori/märkes-list. Det var tufft att jobba för att få live nya Hollywood.se till julhandeln, men mycket kul att kunna göra detta i tid, säger Andreas Koschnike, VD på Caliroots.

Caliroots startades 2003. De har tre olika butiker i Stockholm men 90 procent av försäljningen sker på nätet. Den största delen av försäljningen sker mot utlandet och de säljer till fler än 70 länder. Hollywood ska också bli en del av det internationella framgångskonceptet. Det blir det fjärde benet i Calirootskoncernen som även består SFD SneakersC-Store och originalbutiken Caliroots.

E-handelsföretaget Panagora har arbetat med Caliroots sedan de startade. Det var även Panagora som låg bakom Hollywoods senaste butik.

- Vi kommer att integrera Hollywood i nätbutiken Caliroots.com utomlands vilket öppnar upp dem för en helt ny publik. I Sverige är det redan ett välkänt varumärke med en extremt populär onlinebutik så här kommer Hollywood att fortsätta som de har gjort tidigare, som en fristående del. Det finns ingen anledning att ändra på något som redan fungerar så pass bra. Det handlar bara om att skapa ännu bättre e-handel inom samma varumärke, säger Moon-Suck Song, VD på Panagora.

Hollywoods fyra fysiska butiker kommer finnas kvar och se ut som de gjort tidigare.

Ytterligare information:
Moon-Suck Song, vd, Panagora
moon-suck.song@panagora.sE

Andreas Koschnike, Caliroots

Om Caliroots
Cali-butiken som ligger på Brunnsgatan 9 öppnade julen 2003, med fokus på märken med en skön Kalifornien-känsla såsom Stussy och Vans. Cali kan närmast beskrivas som ett uppvuxet skate-limited concept, där de flesta varumärken importeras direkt från USA och Japan. Stora delar av sortimentet är därför unikt i sitt slag. Även när vi köper varor från etablerade och större varumärken som Nike, Levi's, Adidas och Vans så plockar vi in de cleanare, alternativt mer unika modellerna. Är du ute efter en bra streetwearmix så har du hittat rätt.

Om Hollywood
Butikskedjan Hollywood erbjuder kläder och utrustning till nordiska snowboard- och skateboardåkare. Första butiken öppnades 1974 i Stockholm. Sedan 2010 finns butiker i Stockholm, Göteborg och Västerås. Den första webbshoppen Hollywood.se startades 2006.

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Tillsammans omsätter företagets kunder mer än en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Skincity, Byredo, Nudie Jeans och Babyshop.

Panagora är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Bolaget har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter kunderna en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Pangora två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.