Panagora skapar nya AlexandAlexa.com på rekordtid

Panagora skapar nya AlexandAlexa.com på rekordtid

I dag slår den nya versionen av brittiska barnklädessiten AlexandAlexa.com upp portarna, nu i svensk regi efter Babyshops uppköp tidigare i december. E-handelsföretaget Panagora har tagit fram den nya nätbutiken på två veckor - något som vanligtvis tar tre till fyra månader att genomföra.

AlexandAlexa har fått samma affärssystem (BeX Online) och e-handelsplattform som Babyshop. Båda butikerna finns nu på plattformen Panagora EDGE. Siten är mer än tre gånger snabbare än tidigare då den låg på plattformen Magento. Kunderna laddar upp den på i snitt två sekunder, jämfört med sju till tio sekunder förut. Laddtid är avgörande för försäljningen enligt ägarna.

- AlexandAlexa har varit helt fenomenala på kundrelationen och på att skapa ett otroligt starkt varumärke. Men vårt system var helt enkelt bättre och vi bestämde oss för att lägga om allt innan julhandeln satte igång för fullt. Första ordern kom in nu - två minuter efter att vi bytte plattform och allt fungerar bra. Helt otroligt egentligen, säger Marcus Tagesson, en av Babyshops två grundare.

Babyshop och AlexandAlexa bildar nu tillsammans The Luxury Kids Group, världens största bolag inom sitt segment – premiumprodukter för barn. Butikerna har cirka 50 procent av sin respektive hemmamarknad och de säljer till långt över 100 länder vardera. Moon-Suck Song är VD på Panagora och ytterst ansvarig för utvecklingen av den nya butiken.

- Det var en stor utmaning men Panagoras team har under två intensiva veckor lyckats överträffa sig själva. Det är väldigt kul att se en site som mer än motsvarar förväntningarna. Den är snabbare och ger en bättre kundupplevelse på det stora hela. Förenklad administration av innehållet har ökat effektiviteten och en realtidskoppling med affärssystemet gör också att logistiken flyter smidigare, säger Moon-Suck.

Marcus Tagesson och Panagora har arbetat tillsammans sedan Babyshop grundades för åtta år sedan.

- Vi har en nära relation som gör det roligt att arbeta och resultatet blir mycket bättre. Vi har haft samma syn på att sikta högt och bygga något stort från start. Jag är väldigt stolt över det som Panagora har åstadkommit, säger Marcus.

Den förväntade omsättningen för Luxury Kids Group är 400 miljoner nästa år och tanken är att växa snabbt globalt genom att dra nytta av de synergier som finns inom koncernen.

Fakta om Kids Luxury Group
● AlexandAlexa har 50 % av försäljningen i Storbritannien. De är även starka i USA, Australien och mellanöstern.
● Babyshop has 50 % av försäljningen i Sverige, de är även starka i resten av norden och Kontinentaleuropa.
● Uppköpssumman är inte offentlig.
● Verdane Capital, ett av nordens största oberoende investeringsbolag var involverade i affären och stödde Babyshop.
● Marcus Tagesson, medgrundare av babyshop tillsammans med sin fru Linn Tagesson, kommer att vara ordförande i Kids Luxury Group.
● Alex Theophanous, medgrundare av AlexandAlexa är Kids Luxury Groups varumärkeschef och medgrundare.
● Magnus Fredin är koncernens VD.
● Omsättning Kids Luxury Group förväntas bli 400 miljoner SEK första verksamhetsåret.
● Butikerna i Kids Luxury Group har två miljoner besökare per månad.
● De båda varumärkena kommer att fortsätta separat handel med ett lager i London och ett i Stockholm.

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Tillsammans omsätter företagets kunder mer än en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Skincity, Byredo, Nudie Jeans och sneakersnstuff.

Om Babyshop
Babyshop grundades 2006 av Linn och Marcus Tagesson med visionen att skapa Nordens bästa Onlinebutik för barnmode. Idag har Babyshop fler än 120 000 kunder i över 50 länder. Bolaget har vunnit flera priser för sin innovativa design och sin webshop till exempel Årets Barnbutik på Habit Modegala 2012 och Årets E-handel på Retail Awards 2014.

Om AlexandAlexa
AlexandAlexa grundades 2007 av Alex Theophanous and Alexa Til och har sitt säte i London Storbritannien. Bolaget erbjuder barnprodukter från mer än 200 varumärken i premiumsegmentet. Lyxprodukter från Fendi, Chloé och Dolce & Gabbana säljs tillsammans med barnmode från nya designers som håller på att slå igenom. Bolaget omsatte cirka 120 miljoner under 2013 och har försäljning i över 100 länder.

Panagora är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Bolaget har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter kunderna en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Pangora två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.