Saddler öppnar nätbutik

Saddler öppnar nätbutik

Idag öppnar Saddler en egen nätbutik.

Saddler Scandinavia är kända för att designa och producera läderaccessoarer för sina egna varumärken SDLR, RE: och Marco Parisi samt för en rad välkända varumärken som bland annat NN.07, Oscar Jacobson, Boomerang och Tiger of Sweden. Nu lanserar de en egen nätbutik för de egna varumärkena samt några av de varumärken de samarbetar med.

Saddler Scandinavia grundades 1986 och är en välrenommerad läderexpert som har ingående kunskap inom både design och produktion. Henrik Billger är ny VD sedan april. Att Saddler nu valt att öppna en egen nätbutik förklarar Henrik med att det i första hand handlar om att de vill stärka det egna varumärket och visa upp hela produktsortimentet.

-  Vi vill helt enkelt ha ett skyltfönster där vi kan visa upp Saddler och våra produkter. Det är för få konsumenter som känner till oss och den höga kvalitet som vi står för. Tanken är att butiken ska hjälpa oss att nå ut med detta och ambitionen är inte att sälja stora volymer utan att bygga våra varumärken. Återförsäljarna kommer fortfarande att stå för den absoluta merparten av försäljningen, men vi kommer att stärka våra varumärken vilket i sin tur hjälper dem.

Saddler Scandinavia har valt att samarbeta med Panagora som har skapat e-handel åt en rad olika mode- och skönhetsföretag som Nudie Jeans, V Avenue Shoe Repair, Efva Attling, och Caliroots.

-  Vi valde framför allt Panagora för att de har riktigt bra referenser inom mode. Vi är imponerade av deras tidigare butiker men det finns även mer praktiska anledningar till valet som att de har stor erfarenhet av att integrera sin plattform med Garp, det affärssystem som vi använder, säger Mattias Nurman, IT-chef på Saddler Scandinavia och den som drivit företagets e-handelssatsning.

Den nya nätbutiken blir navet i en större satsning där Saddler vill få en betydligt större närvaro på internet, bland annat via Facebook och Instagram. Tanken är även att återförsäljarna ska använda butiken för att beställa produkter i framtiden.

Moon-Suck Song är vd på Panagora.

Saddler är en stilren och snygg nätbutik. Den lyfter fram produkterna istället för funktionerna och det finns inget onödigt lull-lull. Vi tror det passar Saddlers målgrupp och deras varumärke kommer växa starkare i och med den här satsningen, säger Moon-Suck.

Ytterligare information:

Moon-Suck Song, Panagora
moon-suck.song@panagora.se

Henrik Billger, Saddler Scandinavia
henrik.billger@saddler.com

Panagora är Sveriges ledande leverantör av e-handel inom mode, skönhet och retail. Tillsammans omsätter företagets kunder mer än en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Sedan starten 2005 har Panagora skapat framgångsrika nätbutiker för bland andra Byredo, Nudie Jeans, sneakersnstuff, Caliroots, Efva Attling och V Avenue Shoe Repair.

Om Saddler
Företaget Saddler Scandinavia AB grundades 1986 och är idag ett av de ledande accessoarföretagen i Skandinavien. Design, kvalitet och gedigen kunskap inom läder kännetecknar oss. Varje produkt är unikt framtagen av vårt designteam som arbetar med hela världen som inspirationskälla och arbetsplats.

Att varje produkt ska få rätt kvalitet är avgörande för oss, därför har vi valt att ta ett helhetsgrepp om hela produktionskedjan. Vårt produktteam har mångårig kunskap inom lädertillverkning och gör täta besök hos våra leverantörer i Europa och Asien för att se till att rätt kvalitet uppnås. Vi kontrollerar även att allt sker enligt uppförandekoden för socialt ansvarstagande, BSCI, som vi följer. www.saddler.com

Hitta Saddler på instagram
Saddlercom
#saddler #sdlr #re #marcoparisi

Hitta Saddler på facebook

Vi är ledande e-handelsexperter och leverantör av e-handelssystem inom retail/mode. Vi har utvecklat nätbutiker sedan 2005 och förvaltar i dag över 50 olika butiker. Tillsammans omsätter våra kunder en halv miljard kronor årligen på sin nätförsäljning. Våra två fokusområden är produktion av nya butiker samt förvaltning och vidareutveckling av befintliga.