Nu kommer Pippi Långstrump till Nintendo DS!

Stockholm, Sverige – 2012-06-14 – Den 19 juni kommer Pippi Långstrump äntligen göra debut som tv-spel. Världens starkaste tjej får sitt eget spel till Nintendo DS™. Tillsammans med Tommy och Annika går Pippi på sakletarjakt. Det är nämligen många saker som ska packas inför hennes nästa resa till sjöss. Under äventyrets gång sätter Pippi bl.a. tjuvar på plats, hjälper bortsprungna katter, besöker cirkus och tampas med Starke Adolf. Förutom själva äventyret kan även upp till fyra spelare tävla mot varandra i ett flerspelarläge där man samlar guldmynt och andra skatter. Spelet ges ut av PAN Vision och utvecklas av Ravn Studio.

- Man känner en stor vördnad inför uppgiften att föra över Pippi Långstrump till Nintendo DS, säger Tinka Town, kreativ chef och en av grundarna av Ravn Studio och fortsätter: - Detta är ett drömprojekt för oss som har vuxit upp med Astrid Lindgrens underbara berättelser. För oss är det viktigt att bevara den underbara Pippi-stämningen, både visuellt och hur barnen kan få gå in och leka med Pippi i hennes värld.

För Saltkråkan AB, ägare av alla upphovs- och varumärkesrätter efter Astrid Lindgren och Ingrid Vang Nyman, är Nintendo DS ett helt nytt format att visa Pippi Långstrump i.

- Vi har tillsammans med Ravn Studio jobbat för att spelet ska hålla sig så mycket som möjligt till de berättelser om Pippi som Astrid Lindgren skrev. Om spelaren är bekant med böckerna eller filmerna kommer denne definitivt känna igen Pippis egenskaper och många av de händelser som förekommer, säger Christina Ådén på Saltkråkan.

Spelet hämtar sin visuella inspiration från tecknaren Ingrid Vang Nyman som är originalillustratör av Pippi Långstrump. Samtliga böcker och serier om Pippi kom till under åren 1945-1959.

- Vi tycker detta är jätteroligt och hoppas att det nya uttryckssättet för Pippi blir uppskattat av Nintendospelare världen över, säger Christina Ådén på Saltkråkan.

För mer information:

Wai Kei Fung

kei@panvision.com

Om Saltkråkan

Saltkråkan AB äger och förvaltar de rättigheter som är associerade med Astrid Lindgren och hennes författarskap. Företaget verkar för att samtidigt värna hennes verk och gärning och föra konstnärskapet vidare till nya generationer.

Om Ravn Studio

Ravn Studio AS grundades 2002 av Stine Wærn och Tinka Town i Drammen, Norge. Studion är den enda i Norge som är licenserad för alla spelplattformar. Ravns projekt baseras på egenutvecklad teknologi. Ravn Studio har ett starkt och erfaret team med målsättning att ge ut kvalitetsspel baserade på kända nordiska klassiker. För mer information besök www.ravnstudio.no, facebook.com/RavnStudio.com eller twitter.com/RavnStudio.

Om PAN Vision

PAN Vision är ett av de ledande bolagen inom elektronisk underhållning i Norden. Bolaget ger ut och distribuerar spel, har huvudkontoret i Stockholm samt kontor i alla nordiska länder. Den ständigt växande portföljen med spel inkluderar bl.a. den framgångsrika serien Backpacker, som är ett frågespel med resetema och som sålt över en miljon exemplar. För mer information besök www.panvision.com. PAN Vision finns även på

www.twitter.com/panvisionse och www.facebook.com/pvsverige.

© 2012 PAN Vision. © Astrid Lindgren & Ingrid Vang Nyman/Saltkråkan AB. Nintendo DS is a trademark of Nintendo. © 2012 Nintendo.

• Cinema, Film, Photo

• ravn
  • pippi långstrump
  • saltkråkan
  • astrid lindgren
  • nintendo ds
  • tv- spel
  • pan vision

Om PAN Vision

PAN Vision är ett av de ledande bolagen inom hemunderhållning i Norden och i de baltiska länderna. Bolaget ger ut och distribuerar spel och film samt hårdvaruenheter, har 100 anställda, kontor i alla nordiska och baltiska länder och huvudkontor i Stockholm.

Mia Hammar

Press contact Business Manager +46-(0)733-646 808