Paradiset vinner Årets Butikskoncept

I konkurrens av storheter som Systembolaget och Ikea plockade matmarknaden Paradiset hem priset som Årets Butikskoncept.

Grundaren och vd:n Johannes Cullberg och vice vd och medgrundaren, Henrik Strinning, var tagna strax efter prisutdelningen:

– Det här hade vi inte förväntat oss. Att få det här erkännandet från branschen är oerhört stort, säger Johannes Cullberg till Retail Awards och får medhåll av Henrik Strinning.

– Vi har verkligen gjort en resa med våra tre butiker. Nu är lönsamheten i fokus innan vi fortsätter vår expansion, säger Henrik Strinning.

Christian Forsman, från TBS Mediebyrå, är full av beundran inför Paradiset:

– De har tagit ett spännande grepp, som är både modernt men också blickar tillbaka till den gamla handelsplatsen. Det är lite Toscana-känsla över Paradiset, säger Christian Forsman.

Motivering:

Paradiset utmanar den traditionella dagligvaruhandeln med sitt fokus på hållbar mat. Målet är att göra naturlig och hälsosam mat tillgänglig för alla.

Men konceptet är så mycket mer än en matbutik. Den senaste enheten som öppnade i Sickla köpkvarter i Nacka i januari har eget ölbryggeri, ett kafferosteri, egen hälso- och skönhetssalong samt en foodcourt med fullständiga rättigheter. Målsättningen är att besökaren ska kunna lösa alla sina ärenden på ett och samma ställe.I sina butiker är kedjan noga med att lyfta fram att deras produkter enbart innehåller naturliga råvaror. Det avspeglas i butiksinredningen med naturliga materialval och färger.

Paradiset lyckas visa att det går att sälja livsmedel utan tillsatser, utan att konstla till det och till ett rimligt pris. Samtidigt blir butikerna mer än ”bara” en matbutik, de blir en destination.

Jury:

Daniel Norman (ordförande), Market/Hakon Media
Tina Thorsell, Svensk Handel
Pernilla Karvia, VKTRY
Pontus Lomar, Lomar Arkitekter
Christian Forsman, TBS

Om Retail Awards:

Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras tillsammans med branschtidningen Market. Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

• Detaljhandel

• market
  • retail awards stockholm
  • pristagare
  • småskaligt
  • naturligt
  • ekologiskt
  • årets butikskoncept
  • retail awards
  • matmarknad
  • paradiset matmarknad
  • paradiset

Kort om Paradiset:

Paradiset är en ny matvarukedja som är störst i Skandinavien på naturliga och ekologiska produkter. Butikerna erbjuder ett fullt sortiment av livsmedel samt hälso- och skönhetsartiklar, fria från onödiga och skadliga tillsatser.

Paradiset grundades år 2015 och i januari 2017 öppnar kedjan sin tredje butik i Stockholm. Samtliga matbutiker erbjuder en delikatessdisk med hemlagad mat, där stor del av maten lagas med råvaror som är skadade eller vars utgångsdatum är nära, allt för att minska matsvinnet. För att sprida kunskap om mat, hälsa och hållbarhet arrangerar Paradiset kontinuerligt utbildningar och föreläsningar.

Läs mer på: www.paradiset.com

Alexander Elling