de clair - The Pot Karlshamn, 5/10 2024

de clair - The Pot Karlshamn, 5/10 2024

Indie/folk-artisten de clair debuterade i november 2023 med singeln “sleep with me on my birthday”, en låt där finstämd minimalism möter de clairs häpnadsväckande vokaler. Hon har sedan dess spelat som support för både waterbaby och Augustine, placerats i flertalet globala spellistor på Spotify och Apple Music, och lyfts fram internationellt i bland annat Clash Magazine, The Line of Best Fit, COLORS*STUDIOS och Lablogotheque. Debut-EPn "hiding mountains in the palm of my hand", som släpptes 15 mars, skrevs och producerades av Clara själv tillsammans med grammisnominerade Jens Resch och världsfenomenet Jonny Coffer (Lykke Li, Beyoncé, Kendrick Lamar) i London.

Bakom de clair hittar vi Clara Rudelius, född och uppvuxen i Karlshamn. Vid tio års ålder tog hon upp gitarren för första gången och gick sakta över till den svarta, off-pitch flygeln som stod i vardagsrummet. Hon upptäckte kataloger av Nico, Leonard Cohen, Bob Dylan och Björk - som senare blev hennes främsta inspiration när hon började skriva och producera egen musik. Musik som är lika subtil som stärkande. Ett slags minimalistiskt förhållningssätt till indie/alternative och folk, med transparenta och tillika provocerande texter om världens orättvisor, vänskap, minnen och kärlekshistorier. Den 5 oktober kommer Clara till The Pot i Karlshamn och utgör en del i höstens invigningsprogram.

”Som född och uppvuxen i Karlshamn känns det oerhört fint och speciellt att få vara en del av invigningen av den nya konsertlokalen. Att se Karlshamn investera i kulturen betyder mycket & jag är stolt över att få vara en del av det.”, säger Clara.

”Det känns otroligt fint att kunna presentera en artist som de clair till invigningsprogrammet i höst. Hon en helt fantastisk artist och låtskrivare och det känns extra stort att hon har rötterna i Karlshamn. Vi har en otrolig kväll framför oss i höst”, säger Ida Helmerson på Paraply.

Biljetter släpps fredagen 24/5 kl 10.00 på paraply.se/biljetter/.