Eldkvarn klara för Hasslöfestivalen 2024

Eldkvarn klara för Hasslöfestivalen 2024

Eldkvarn

Det är aldrig försent att lägga av – en ny farvälturné

Det är aldrig försent att lägga av – en nyfarvälturné med Eldkvarn. Sommarens två avskedskonserter med Eldkvarn i den gamla hemstaden Norrköping väckte enormt stor uppmärksamhet och fans från hela landet strömmande in till stan. Efter denna dundersuccé höjs nu rösterna från publiken som kräver att HELA SVERIGE ska få ta farväl av bandet och det ställer Eldkvarn givetvis upp på! Biljettsläpp på torsdag kl 10.

Kanske ska man inte heller förvånas över bandets välvilja med tanke på vad bassisten Tony Thorén brukar svara på frågan om hur länge bandet kommer att hålla på: ”Det är försent att lägga av!”

Eller som Carla uttrycker det: ”När man sitter mitt i det hela och spelar samma låt kväll efter kväll kan man känna sig väldigt trött på alltihop. Några år senare känner man att det skulle vara hur kul som helst att spela samma
låtar. Kväll efter kväll”.

Som få andra band i Sverige har Eldkvarn med Plura Jonssons unika texter skildrat både sin gamla hemstads stolta historia i låtar som: ”3:ans spårvagn genom ljuva livet”, ”Alice”, ”27” och även huvudstaden i låtar som ”Stockholms Stjärnor”. Och som få andra har Plura skildrat kärleksrelationer så naket, varmt och sårbart. Att se Eldkvarn live lämnar ingen oberörd. Man golvas av deras samspel och enorma utstrålning.

Med de hyllade albumen ”Himmelska Dagar” och ”Kungarna från Broadway” blev bandet en riksangelägenhet följt av det kultklassade Tältprojektet & turnén ”Cirkus Broadway” med inbjudna gästartister som Thåström, Ratata, Peter LeMarc och Marie Fredriksson.

Sedan dess har det runnit mycket vatten under de berömda broarna och Eldkvarn har fortsatt att spela och ge ut kritikerrosade album samtidigt som bandmedlemmarna även drivit framgångsrika soloprojekt.

Hänförda av Norrköpingspublikens entusiasm efter vad som var tänkt vara bandets sista spelningar samlar nu Eldkvarn trupperna igen inför en stor avskedsturné och gör sig redo att även säga farväl till sin publik i hela Sverige!

Den 12 juli når turnén Hasslöfestivalen.

Det är aldrig försent att lägga av – vi ses!