Melanie C spelar på Karlskrona Skärgårdsfest 2 augusti 2024

MELANIE C FRÅN SPICE GIRLS KLAR FÖR KARLSKRONA SKÄRGÅRDSFEST 2024!

INTERNATIONELLA SUPERSTJÄRNAN MELANIE C FRÅN SPICE GIRLS KLAR FÖR KARLSKRONA SKÄRGÅRDSFEST!

Som medlem i Spice Girls blev Melanie Chisholm, mer känd som “Melanie C” och “Sporty Spice”, en superstjärna under mitten av 1990-talet. Supergruppens ikoniska debutsingel 'Wannabe' toppade listorna i 37 länder och debutalbumet 'Spice' sålde i över 31 miljoner exemplar - det mest sålda albumet någonsin av en popgrupp bestående endast av kvinnor. Totalt sålde gruppen mer än 100 miljoner skivor och vann flertalet priser och utmärkelser, bland annat en BRIT AWARD för "Outstanding Contribution to British Music".

Melanies första äventyr som soloartist var hennes medverkan på hitsingeln 'When You're Gone' med Bryan Adams. Hon har sen dess sålt över 3 miljoner soloalbum, haft två nummer 1-singlar och sex stycken topp 10-singlar, bl.a superhiten 'I Turn To You'. 2005 blev hennes låt 'First Day Of My Life' hennes största försäljningssuccé någonsin med nummer 1-placeringar i Sverige, Spanien, Österrike, Schweiz och Portugal. Albumet 'Beautiful Intentions' sålde dubbel platinum och låg som nummer 1 på listorna i 9 veckor.

2012 var det dags för nästa kapitel i framgångssagan när Melanie C återförenades med Spice Girls för vad hon själv beskrev som höjdpunkten i deras karriär som grupp - att uppträda vid den olympiska avslutningsceremonin i London inför miljarder av förväntansfulla tittare världen över. 2019 återförenades gruppen återigen för en utsåld stadium-turné. Melanies senaste soloalbum 'Melanie C' släpptes 2020 och hennes efterlängtade biografi "Who I am, My Story" kom två år senare.

Utöver raden av fysiska försäljningssuccéer och listplaceringar har hennes odödliga hits både med Spice Girls och som soloartist allt som allt genererat närmare 2 miljarder streams på Spotify.

“Det är total nypa sig i armen-känsla idag när vi på själva internationella kvinnodagen äntligen får berätta att årets upplaga av Karlskrona Skärgårdsfest förgylls utav en av den moderna pophistoriens absolut största, Melanie C. Hon har under eget namn och som mångas favorit “Sporty Spice” i Spice Girls varit med och format musikhistorien ända sedan mitten av 90-talet.” säger Oskar Askevik i Skärgårdsfestens projektgrupp.

När Melanie C äntrar scenen tillsammans med sitt band den 2 augusti får vi höra en hitkavalkad som kombinerar det bästa från tiden med Spice Girls med hennes karriär som soloartist. En sällan skådad show med utpräglad internationell stjärnglans, mitt i Karlskronas världsarv!

Sedan tidigare är flera av Sveriges största artister klara för festivalen: Lars Winnerbäck, Veronica Maggio, Bolaget, Darin, Peg Parnevik.

Festpass, biljetter och mer info finns på www.karlskronaskargardsfest.se.

Spelschema med tider för respektive dag kommuniceras längre fram.

Om Karlskrona Skärgårdsfest

Karlskrona Skärgårdsfest 2024 äger rum 30 juli - 4 augusti och arrangeras mitt i världsarvsstaden Karlskrona samt på intilliggande öar. Utöver det entrébelagda konsertprogrammet på Stortorget 1-3 augusti erbjuds hundratals programpunkter runtom i skärgården med fri entré för alla åldrar.

Karlskrona Skärgårdsfest arrangeras av Karlskrona Kommun och produceras av Paraply.