Dagen gästas av bland annat Nathalie Kazzi, Louis Potter, Mårten Holmberg och Lars Ekman

På torsdag blir Karlskrona en global mötesplats

Den 5 maj är det äntligen dags för årets upplaga av Innovation Day. Tisdagen den 3 maj klockan 09.00 bjuder arrangerande partners in till en presskonferens på The Pot i Karlskrona.

Innovation Day arrangeras i år som ett hybridevent, där bland annat energi- och digitaliseringsministern Khashayar Farmanbar talar om digitalisering på nationell nivå och de styrkor vi har regionalt för att kunna driva och initiera satsningar inom området digitalisering. För övrigt fokuserar programmet på digital innovation inom samhällsviktiga frågor. Deltagare kommer att uppleva föreläsningar och paneldiskussioner samt kunna delta i samtal om bland annat “Hur kan digital innovation användas vid krishantering?”.

Moderator för årets Innovation Day är Tamara Carleton som flyttade till Karlskrona för ett och ett halvt år sedan men har hela världen som arbetsplats. Hon driver Innovation Leadership Group baserat i Silicon Valley samt undervisar bland annat på Stanford University och Blekinge Tekniska Högskola.

Tamara Carleton

– Vi kommer att se konkreta exempel på hur olika hjälporganisationer arbetar med teknik och innovation – diskutera vad vi kan lära oss av detta och hur vi tillsammans kan bidra, säger Mårten Holmberg, Innovation Leader på Blue Science Park och paneldeltagare under ID.

Tid: Tisdagen den 3 maj, kl 09.00
Plats: The Pot, Blekingegatan 1, Karlskrona

Närvarande:
Jörgen Adolfsson, VD Blue Science Park
Marie Björck, Projektledare Blue Science Park
Mårten Holmberg, Innovationsledare Blue Science Park
Cecilia Svensson, Kommunikationsansvarig Blue Science Park
Robin Åkerman, VD Paraply produktion

Innovation Day
Innovation Day är ett hybridevent, öppet och tillgängligt globalt för alla, med digitala möten under dagen och fysiskt mingel på kvällen. Dagen avslutas med eventet ”Get Together” på The Pot. Hela programmet hittar man på bluesciencepark.se/innovation-day/.

Innovation Day arrangeras av Blue Science Park i samarbete med Paraply, Almi, Blekinge Tekniska Högskola, Blekinge Business Incubator, Karlskrona kommun, Region Blekinge och Stena Line.

Marie Björck, projektledare, Blue Science Park
0708–630 707, marie.bjorck@bluesciencepark.se

Cecilia Svensson, kommunikationsansvarig, Blue Science Park
0701–427 110, cecilia.svensson@bluesciencepark.se

Blue Science Park
Vi är en mötesplats och utvecklingsmiljö med uppdraget att accelerera digitaliseringen i näringsliv och samhälle och stärka utvecklingen av den marina sektorn. Här samlas och samverkar människor, företag och organisationer för att utveckla sig själva, sina verksamheter och samhället.

Blue Science Park består av ungefär 80 medlemmar som tillsammans representerar hela ekosystem – från forskning och utbildning till producerande företag och avancerade användare. Det som binder oss samman är vår önskan och vår drivkraft att fånga nya möjligheter, lösa problem och anta utmaningar med hjälp av innovation och samverkan.

På Blue Science Park finns ett kärnteam som har kompetens i att driva vår uppgift som är katalysera, facilitera och samordna aktiviteter och insatser.

Blue Science Park grundades 2016. Vi finansieras av medlemmar, Karlskrona kommun, Region Blekinge och Blekinge Tekniska Högskola. Vi erhåller även projektmedel från olika finansiärer, till exempel Vinnova, Tillväxtverket, Interreg, Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden. Läs mer om oss bluesciencepark.se.