SANNE SALOMONSEN OCH CAJ KARLSSON & VÄRLDENS BÄSTA BAND KLARA FÖR HASSLÖFESTIVALEN

'SANNE SALOMONSEN' OCH 'CAJ KARLSSON & VÄRLDENS BÄSTA BAND' KLARA FÖR HASSLÖFESTIVALEN

Vi är stolta över att idag tillkännage att den legendariska danska artisten Sanne Salomonsen kommer att uppträda på Hasslöfestivalens stora scen den 15 juli. Med över fyra decennier av musikalisk erfarenhet bakom sig är Sanne Salomonsen en av Nordens mest älskade och respekterade artister. I sommar gör hon gemensam sak med de danska gitarr-ekvilibristerna Mika Vandborg och Søren Andersen, mer kända som ‘Electric Guitars’.

Hasslöpubliken kan förvänta sig att höra Sannes mest ikoniska låtar från hela hennes karriär, inklusive hits som "Den jeg elsker", "Hvis du forstod", "Kærligheden kalder", "Taxa" och många fler. Sanne kommer att bjuda på en oförglömlig konsertupplevelse med en blandning av rock, pop och soul som blir svår att inte sjunga med i.

Sanne Salomonsen har haft en lysande karriär som spänner över flera genrer och generationer, och hon har spelat en viktig roll i att forma Skandinaviens musikscen. Hennes djupa och kraftfulla röst, förmåga att skapa känslomässiga kopplingar med publiken och hennes engagemang för musikalisk förnyelse gör varje konsert till en unik och inspirerande upplevelse.

Samtidigt kan vi också berätta att hasslösonen Caj Karlsson återförenas med Världens Bästa Band för en enda exklusiv konsert under Hasslöfestivalens första festivaldag, torsdagen den 13 juli. Bandet firar under 2023 att det är 20 år sedan de gick in i Pama-studion för att spela in sin debutskiva.

Upprinnelsen till debutplattan som släpptes 2004 är en magisk afton våren 2003 då Caj bjöd in några gamla musikaliska vänner, till sin trädgård. Resten är historia eller som Caj uttrycker det:

Det visade sig att jag hade mer polare kvar än jag trodde. Vi blev åtta stycken som träffades i min trädgård och när min granne hörde oss kom han med sina congas och krävde att få vara med.... Och på den vägen är det.”

Världens Bästa Band består av:

Caj Karlsson
Johan Glössner
Dag "Dagge” Karlsson
Stefan ”Oet” Ottosson
Ida Seve
Sofia Palmgren
Kristofer Johansson
Göran ”Ögat” Mattison
Per-Åke ”Burra” Olsson

Caj Karlsson och Världens Bästa Band
är kända för sina, en gång i tiden, engagerande, fullpackade och intima liveframträdanden med en blandning av folkmusik, rock och visor. Deras texter, som ofta är politiska och samhällskritiska, har berört och inspirerat en hel generation av svenska musikälskare.

Med debutsingeln “Du får avfärda mig som tokig” visade Caj upp det personliga och utlämnande anslag som blivit ett av hans kännetecken. Singeln, och resten av plattan “Gud straffar somliga med en gång”, producerades av Martin von Schmalensee (producent till Kent, Jennifer Brown och Lisa Miskovsky.) Andra skivan, Rosor, feat. Lars Demian & Mikael Wiehe släpptes i början av 2005 och var en 3-spårs EP som såldes till förmån för hemlösa. Efter åren med Världens Bästa Band har Caj Karlsson släppt en rad skivor, alltid med sin vapendragare Johan Glössner vid sin sida.

Under sommarens historiska konsert på Hasslöfestivalen kommer Världens Bästa Band att framföra sina mest älskade låtar och fira de magiska och äventyrliga år de hade tillsammans med start för 20 år sedan. Detta är en unik chans för fans att uppleva bandets musik och energi på scenen igen, för första gången på flera år. Kanske för sista gången, eller så ger det mersmak. Vem vet...

Hasslöfestivalen, belägen på den pittoreska ön Hasslö i Blekinge skärgård, är en av Sveriges mest omtyckta sommarevenemang. Festivalen erbjuder en spännande kombination av musik, kultur, konst och mat, och skapar en oförglömlig atmosfär för både besökare och artister.

Mer information, festivalpass och biljetter hittar du på www.hasslofestivalen.se

Här släpps även fler artister och spelschema löpande. Håll utkik!