Stefan Sundström tolkar Evert Taube på nytt album och ger sig ut på turné våren 2023

Stefan Sundström tolkar Evert Taube på nytt album och åker på turné

Till den uppmärksammade SVT-dokumentären om hela Sveriges Evert Taube agerade Stefan Sundström kapellmästare. Detta resulterade i en serie tolkningar av nationalskaldens låtskatt. Det är dessa tolkningar som nu samlas ihop på ett album, både digitalt och fysiskt. En samling låtar som alla ingår i vårt DNA, som är vår uppväxt och vår framtid. Personligt tolkade av Stefan Sundström.

Till våren tar Stefan Sundström sina tolkningar på turné och med sig har han Martin Hederos på piano och Dan Berglund på kontrabas. Paraply arrangerar fyra av turnéns konserter:

30 mars - Kristianstad Teater
19 april - Kalmar Teater
20 april - Växjö Teater
21 april - Karlskrona, Konserthusteatern

Biljetter släpps idag via paraply.se/biljetter

Den 10 februari släpps Stefan Sundströms nya album med Evert Taube-tolkningar, ’Himla Jorden’, både digitalt och fysiskt, men redan idag den 11 januari släpps första singeln ’Så länge skutan kan gå’

”Evert Taube.....ja, jag vet det har gjorts förr.
Tolkats Taube alltså.
Men jag tror fan det är dags igen.
Jag vet ingen som kunde vara så närvarande i nuet som Taube.
Strunta i gårdagen och morrondagen

Hör du fåglarnas fröjd?
Se nu blommar ju din strand!
Kom innan sommarn är slut. Lilla Pappa.
Att kunna uppfatta att en regndroppe som faller mot golvet på uteplatsen i Vernazza är lik pärlan som sitter i örsnibben på den sovande kvinnan därinnanför i rummet.

Det är stort, tycker jag.

Det där behövs nu. Vi behöver bli uppmärksamma på vår omedelbara omgivning.
Vi behöver fråga vart fjärilarna har tagit vägen.
Vi behöver lyssna på fåglarna.
Vi behöver lyssna på Änglamark och förstå att den börjar bli ett rekviem över nåt som håller på att gå åt helvete.
Vi måste börja titta upp från skärmen och se oss omkring.

Taube tillhör alla, Taube har uppgått i ett kulturarv som är svenskt, argentinskt, italienskt och medeltida.
Och modernt.

Taube har uppgått i den natur han älskade. Som vi alla en dag ska göra, förr eller senare.
Tills dess kan vi besjunga naturen, hylla den. Och inse att naturen är den gren vi sitter på, som vi håller på att såga av.

Jag kommer att turnera med lite Taubelåtar. Tillsammans med Sveriges jazzelit.
Elit är ett jävligt fånigt ord, men jag säjer det för att jag vill att ni kommer och kollar.
Hursomhelst är mina medmusiker världsbäst: Martin Hederos på piano och Dan Berglund på kontrabas.

Hoppas ni diggar plattan och lajvet. Rock on!”

/Stefan Sundström

"Äntligen får vi åka på turné med Stefan Sundström igen - en personlig favorit. Stefan är verkligen en genuin nutida samhällskämpe och har i många år lyft miljöfrågan i musikaliska sammanhang." Säger Oskar Askevik på Paraply.
"Denna turné får vi höra Stefan tolka Evert Taubes tidlösa låtskatt tillsammans med två av landets vassaste jazzmusiker, på vackra teaterscener runtom i landet. Vi på Paraply är stolta över att få stå värd för fyra av turnéns konserter."
avslutar Oskar.