Stiftelsen och Marie Nilsson Lind till Karlskrona Skärgårdsfest!

Stiftelsen och Marie Nilsson Lind till Karlskrona Skärgårdsfest!

Stiftelsen ansluter till Torsdagsprogrammet den 28 juli på Stortorget.

Efter en fullspäckad vecka med fest i stan den 27 - 31 juli flyttar festivalen ut i skärgården under vecka 31. Veckan inleds med en exklusiv och intim konsert med Marie Nilsson Lind på Ytterön, Karlskronas nya arena för naturnära event och upplevelser.

Stiftelsen

För tio år sedan fick Stiftelsen hela Sveriges hjärtan att slå i takt med sin superhit ”Vart jag än går”. Sex album senare är bandet idag ett av Sveriges största och mest älskade med en gedigen och trogen fanskara.

Svenska texter, jordnära rockmusik och punkig energi. Ett gäng samspelta barndomskamrater. En frontfigur som är känd från ett helt annat sammanhang.

Medlemmarna är fortfarande desamma, liksom det grundläggande konceptet: att sjunga ärliga svenska texter och att inte krångla till det i onödan, utan lita på låtarnas inneboende styrka - skillnaden är att de i dag är ett av landets absolut största rockband.

I våras släppte bandet sitt sjätte hyllade album "En vampyr har alltid fest" och i sommar åker bandet på en efterlängtad festivalturné i Sverige.

”När Stiftelsen släppte ”Vart jag än går” gick den inte att missa. Den spelades precis överallt och vare sig man föll pladask direkt eller lärde sig att älska den med tiden så kändes det som att alla gick och nynnade refrängmelodin under sommaren och hösten 2012.” säger Amanda Luckman på Paraply Produktion. ”Konserten på Karlskrona Skärgårdsfest kommer få varje kullersten på Stortorget att verkligen rocka loss tillsammans med publiken”. avslutar Amanda.

Den 28e juli kliver bandet upp på Stora Scenen på Karlskrona Skärgårdsfest.

Marie Nilsson Lind

Marie Nilsson Lind är artisten, musikern, låtskrivaren, författaren och kompositören som var den tongivande medlemmen i den gotländska gruppen Ainbusk. Med sina krogshower och låtar turnerade de land och rike runt. Gruppen fick lysande kritik och lämnar efter sig ett stort tomrum på den kvinnliga showscenen. Marie har också skrivit ett stort antal texter, bland annat ”Älska mig” som tonsattes av Benny Andersson och framfördes av systern Josefin.

2021 medverkade Marie i Så Mycket Bättre och succén blev ett faktum. Daniel Adams Ray och Avicii’s låt ”Somewhere in Stockholm” blev till ”Anropar himlen”, en stark och personlig hyllning till systern och medmusikanten Josefin Nilsson och Tim ’Avicii’ Bergling.

”När Marie gjorde ”Anropar himlen” i Så Mycket Bättre i höstas satt man som på nålar med gråten i halsen. Och till slut bara brast det. Både för deltagarna i TV-programmet men även för mig personligen hemma i soffan. En otroligt vacker tolkning, ett samtal med familj, vänner och musikaliska förebilder som lämnat jordelivet alldeles för tidigt.” säger Oskar Askevik på Paraply Produktion. ”Marie är en dignitär med ett otroligt musikaliskt CV som vi nu får möjlighet att uppleva i en helt ny exklusiv miljö ute i Karlskronas vidunderliga skärgård, närmare bestämt på Ytterön. Det kommer bli en helt oförglömlig kväll!” avslutar Oskar.

Sommaren 2022 åker Marie ut på turné med den hyllade artisten och låtskrivaren Lee Gotvik, även hon bördig från Gotland. Tillsammans bjuder duon på en innerlig, humoristisk och exklusiv konsert i magisk skärgårdsmiljö på Ytterön, i Karlskronas östra skärgård. Initialt släpps endast 150 biljetter till konserten.

Den 1 augusti kliver Marie och Lee upp på scenen på Ytterön, med kvällssolen i väster och det glittrande havet som fond.

Biljetter och mer info hittar du på www.karlskronaskargardsfest.se