ICA blir huvudsponsorer till Svenska handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté

ICA har ingått ett treårigt samarbetsavtal med Svenska handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté. Samarbetet innebär att ICA blir huvudsponsor och tar en aktiv roll i arbetet med att sprida kunskap om mat, näringslära och hälsa till organisationens medlemmar. Avtalet innebär även att ICA blir sponsor till Lag Paralympics.

– Svenska handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté står för en tro på individuell utveckling och allas lika värde som stämmer väl överens med ICAs värderingar. Dessutom främjar de hälsa på ett sätt som vi värdesätter, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige AB.

Samarbetet innebär bland annat att ICA kommer att engagera sig i barns och ungdomars utveckling och bidra med sin expertis inom hälsa och kostvanor till organisationens medlemmar. Därtill kommer ICA att ge finansiellt stöd som bland annat går till att stötta de 460 lokala föreningar som finns över hela landet.
– ICA vill vara en aktiv sponsor och bidra lika mycket med vår kunskap och vårt engagemang för mat, måltider och hälsa som vi vill stötta med finansiella medel. Sveriges insatser och framgångar under Paralympics i London är otroligt imponerade och vi hoppas att det ska ge ringar på vattnet ut i landet till alla duktiga unga idrottare som satsar för framtiden, säger Sofia Olsson, sponsorchef ICA Sverige AB.

För ytterligare information:
Henrik Hjelmberg, kommunikatör SHIF/SPK, 070-300 32 42
ICAs presstjänst, tel 070 253 66 60 (vardagar mellan 08.00-17.00)

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 100 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic, som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se

• breddidrott