​Kia delar ut Guldstipendiet för tredje året i rad

För tredje året i rad delar Kia Motors Sweden ut Guldstipendiet och hittills har 19 stipendiater kunnat satsa på att ytterligare förbättra sin idrottsliga utveckling.
– Guldstipendiet är ett fantastiskt initiativ från Kia som genom sitt engagemang lyfter fram vår absoluta elit ur den gyllene generationen mot nya höjder. Vår kvinnliga absoluta elit har redan fått priset två år på raken vilket är max, och de bakomvarande har en bit kvar till den nivån. Att Kia valt ut fem idrottare som presterat på världsnivå under det senaste året och där alla har siktet mot Rio känns helt rätt, säger Hans Säfström svensk truppledare inför Paralympics i Rio.

I år fick fem unga paralympier, eller paralympiska kandidater, 50 000 kronor var. Syftet med stipendierna är att ge idrottarna goda förutsättningar att lyckas med sin idrott och förbättra sin idrottsliga utveckling.

För alla guldstipendiater är nästa stora mål Paralympics i Rio 2016.

Årets Kia Guldstipendiater är:

• Joakim Norberg, pistolskytte
  • Martin Häll, skytte
  • Alexander Öhgren, bordtennis
  • Per Jonsson, friidrott
  • Stefan Olsson, tennis

Alexander Öhgren, Per Jonsson och Stefan Olsson får stipendiet för andra gången.

Fakta:
Kia Guldstipendiet delas ut till ett antal idrottare en gång per år och ska användas för att de ska kunna satsa på att ytterligare förbättra sin idrottsliga utveckling. Stipendiet ges till de med extra potential och som har målsättning och kapacitet att konkurrera om topplaceringar i Paralympics och andra internationella stortävlingar. I år blev det fem idrottare som premierades med ett Kia Guldstipendium à 50 000 kronor.

Kontakt Kia
Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Om Kia

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 180 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 49 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Bild på Guldstipendiaterna:

Övre raden från vänster: Joakim Norberg, Per Jonsson

Nedre raden från vänster: Martin Häll, Stefan Olsson och Alexander Öhgren

Fotograf: Jens Nordström

• kia
  • gyllene generationen

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.