SHL och Paraishockey i nytt samarbete

Utifrån den delade synen om att ”hockey är hockey” så inleder SHL och Parasport Sverige ett samarbete. Syftet är att bredda intresset och rekryteringen inom paraishockeyn, sporten som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

Det spelar ingen roll om det sker i korpen eller SHL. Ståendes eller sittandes. Hockey är hockey. Nu vill SHL hjälpa till att bredda intresset och rekrytering för utövandet av paraishockey, en sport som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

I Sverige finns det fyra aktiva klubbar inom paraishockeyn. Hedemora, Eskilstuna Linden, FIFH Malmö och Nacka HI. Det var också i Nacka som sporten uppfanns i slutet av 60-talet.
– Det är jätteviktigt att ishockeyn är för alla och kan utövas av alla som vill, så kan vi hjälpa till att ekonomiskt och genom våra kanaler sprida paraishockeyns budskap gör vi självklart det, säger Jörgen Lindgren VD SHL.
Den här säsongen, 2016/2017 är första säsongen som Sverige har ett arrangerat seriespel inom paraishockey. Klubbarna träffas ett antal gånger per säsong, spelar matcher där alla möter alla och i seriespelet får även personer utan någon funktionsnedsättning delta. Under en av dessa träffar var ett filmteam från SHL.se med.

Seriespel finns för tillfället endast för herrar då det är för få kvinnliga utövare, men det spelar ingen roll eftersom laget spelar integrerat.
Faktum är att Caroline Persson är en av ytterst få kvinnliga spelare inom svensk paraishockey.
Caroline är nu också en av fyra personer som kommer få en central roll i den reportageserie SHL nu lanserar för att lyfta paraishockeyn till nya nivåer.
– Vi är extremt glada över att SHL väljer att tydligt bredda synen på paraishockeyn så att vi når ut bredare och kan öka vår rekrytering. För det spelar ingen roll hur hockey spelas – ståendes eller sittandes – det är en tuff, rolig och underhållande sport oavsett, säger Johan Strid, Parasport Sveriges Generalsekreterare.
I klubbarnas utvecklingslag spelar man efter hur länge man hållit på, inte hur gammal man är. Så en 10-åring kan vara med i samma lag som en 50-åring, och försök har gjorts att få igång verksamhet på flera platser, men det är svårt att få till spelarunderlag, istider och kontinuitet.

Men det ska det bli ändring på. För hockey är något för alla.

Läs mer på www.shl.se/parahockey

Jörgen Lindgren, VD för SHL, 0722-13 17 00, jorgen.lindgren@shl.se
Henrik Hjelmberg, medieansvarig Parasport Sverige, 0703-00 32 42, henrik.hjelmberg@parasport.se