Svensk drömstart i IPC VM i längdskidor gav guld och silver

Sverige fick en drömstart på IPC VM i längdskidor i Sollefteå, då Helene Ripa överraskande tog VM-guld i stående sprint och Zebastian Modin tog VM-silver - redan första tävlingsdagen.

Innan mästerskapet talade förbundskaptenen Fredrik Uusitalo att en svensk medalj under VM vore bra. Men svenska laget slog till direkt och plockade hem både silver och guld. Det genom att Zebastian Modin - trots dramatisk vurpa i finalen - lyckades på ett imponerande vis hålla sin andraplats och ta hem silvret.

– Stort att Zebastian Modin klarar av att hålla sin andraplats på det viset trots att han stöp i början av loppet. Det är ett tecken på rutin, säger Fredrik Uusitalo.

Dagens kanske största roliga överraskning stod Helene Ripa för då hon slog till med guld i stående sprint.

– Det är lite oväntat faktiskt, men det känns jättebra. Det var en tuff bana så jag hade som mål att ta mig till final. Men det gick riktigt bra i kvalet och jag gled in på allra bästa tiden, så då kände jag att det kanske kunde räcka lite längre, säger en lycklig Helene Ripa efter loppet.

För mer information:
Fredrik Uusitalo, svensk förbundskapten IPC längdskidor: 070-277 33 86
Henrik Hjelmberg, kommunikatör SHIF/SPK, 070-300 32 42

Imorgon startar tävlingarna klockan 10:00 med bland andra svenska Anders Olsson i spåret.
Du följer enklast tävlingen från Sollefteå på plats, eller LIVE via www.youtube.com/ParalympicSportTV

• pwwc
  • ipc vm